Analytisk och holistisk bedömning

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitel i bok

Sammanfattning

Tänk dig att eleverna fått i uppgift att lösa ett matematiskt problem. När du ”rättar” elevernas lösningar kontrollerar du att svaret är korrekt. Men som matematiklärare kan man även göra en bedömning av andra aspekter än enbart vad som är korrekt. Man kan till exempel se om eleven valt en lösningsmetod som är lämplig för det aktuella problemet, om lösningen är lätt att följa, om beräkningarna är rimliga och om eleven använder matematiska termer och symboler på ett adekvat sätt. Att på detta sätt göra en bedömning av flera olika aspekter av elevens lösning, innebär att man gör en analytisk bedömning. Motsatsen, det vill säga att man gör en övergripande bedömning, utan att beakta enskilda aspekter var för sig, kallas för holistisk bedömning.

OriginalspråkSvenska
Titel på värdpublikationHållbar bedömning
Undertitel på värdpublikationBildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete
RedaktörerÅsa Hirsh
UtgivningsortMilton Park, Abingdon, Oxon, UK
FörlagNatur och kultur
Sidor188-200
Antal sidor12
ISBN (tryckt)9789127827301
StatusPublicerad - 2021

Nationell ämneskategori

  • Utbildningsvetenskap (503)

Nyckelord

  • analytisk bedömning
  • bedömning
  • betygsättning
  • holistisk bedömning

Citera det här