Andragradsekvation som lärandeobjekt: det innehåll som eleverna får ta del av och dess betydelse för elevernas lärande

Constanta Olteanu

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitel i bok

Sammanfattning

I denna artikel presenteras hur lärare behandlar undervisningsinnehållet då de undervisar om andragradsekvationen. Dessutom presenteras kommunikationens roll i undervisningen och på vilket sätt kommunikationseffektiviteten öppnar olika möjligheter att tolka och refl ektera över lösningen av en andragradsekvation för eleverna. Resultaten visar att lärarens sätt att erbjuda olika dimensioner av lärandeobjektet refl ekteras i hur elevernas lärande utvecklats. 

OriginalspråkSvenska
Titel på värdpublikationForskningsarbete pågår
Undertitel på värdpublikationNationella forskarskolan i pedagogiskt arbete (NaPA)
RedaktörerErixon , Per-Olof
UtgivningsortUmeå
FörlagUmeå universitet
Sidor21-33
Antal sidor12
ISBN (tryckt)91-7305-900-5
StatusPublicerad - 2005
Externt publiceradJa

Nationell ämneskategori

  • Pedagogik (50301)

Citera det här