Att träna relationskompetensmed avatarer: Virtuella simuleringar som verktyg för framtidens speciallärare och specialpedagoger

Forskningsoutput: Typer av avhandlingarDoktorsavhandling

187 Nedladdningar (Pure)

Sammanfattning

Avhandlingsprojektets övergripande syfte är att bidra med kunskap om hur virtuella simuleringar med avatarer kan stödja utvecklingen av blivande speciallärares och specialpedagogers relationskompetens, både generellt och specifikt gällande neuropsykiatriska svårigheter.
I avhandlingsprojektet används relationskompetensmodellen för att synliggöra hur speciallärar- och specialpedagogstudenters relationskompetens tar sig uttryck i interaktion med avatarer. Modellen har utvecklats i empiriska studier (se t.ex. Aspelin, 2018; Aspelin & Jönsson, 2019; Aspelin m.fl., 2021) och med stöd av Scheffs (1990, 1997) teori om sociala band.
Ett kvalitativt angreppssätt har använts för att samla in och analysera data i syfte att besvara avhandlingsprojektets forskningsfrågor. I de empiriska studierna har intervju-och interaktionsdata samlats in för att få en djupare förståelse för hur blivande speciallärare och specialpedagoger interagerar med avatarer och hur de upplever denna interaktion. Analysen i de empiriska studierna baserades på kvalitativ tematisk analys (Clarke & Braun, 2017), med fokus på att identifiera variationer i såväl deltagarnas interaktioner som i deras beskrivningar av desamma.
Resultatet visar att forskning inom området virtuella simuleringar med avatarer och blivande speciallärares och specialpedagogers relationskompetens är ytterst begränsad. Avhandlingsprojektet bidrar vidare med ingående förståelse av hur blivande speciallärare och specialpedagoger uppfattar och praktiserar relationskompetens i avatarkontexten. Sammantaget tyder resultatet på att virtuella simuleringar med avatarer kan vara ett fruktbart verktyg för att stödja utvecklingen av blivande speciallärares och specialpedagogers relationskompetens, både generellt och specifikt gällande neuropsykiatriska svårigheter. Baserat på resultaten föreslås virtuell relationskompetens som begrepp för att förstå och arbeta med det slags relationskompetens som är aktuellt i kontexten av virtuella simuleringar.
OriginalspråkSvenska
KvalifikationFilosofie doktor
Tilldelande institution
  • Fakulteten för lärarutbildning
Tilldelningsdatum2025-maj-23
UtgivningsortKristianstad
Förlag
Tryckta ISBN978-91-89902-16-9
Elektroniska ISBN978-91-89902-17-6
StatusPublicerad - 2025-apr.-30

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Citera det här