@phdthesis{79a33146fc68403d9feaef24d427fee4,
title = "Att tr{\"a}na relationskompetensmed avatarer: Virtuella simuleringar som verktyg f{\"o}r framtidens speciall{\"a}rare och specialpedagoger",
abstract = "Avhandlingsprojektets {\"o}vergripande syfte {\"a}r att bidra med kunskap om hur virtuella simuleringar med avatarer kan st{\"o}dja utvecklingen av blivande speciall{\"a}rares och specialpedagogers relationskompetens, b{\aa}de generellt och specifikt g{\"a}llande neuropsykiatriska sv{\aa}righeter.I avhandlingsprojektet anv{\"a}nds relationskompetensmodellen f{\"o}r att synligg{\"o}ra hur speciall{\"a}rar- och specialpedagogstudenters relationskompetens tar sig uttryck i interaktion med avatarer. Modellen har utvecklats i empiriska studier (se t.ex. Aspelin, 2018; Aspelin & J{\"o}nsson, 2019; Aspelin m.fl., 2021) och med st{\"o}d av Scheffs (1990, 1997) teori om sociala band.Ett kvalitativt angreppss{\"a}tt har anv{\"a}nts f{\"o}r att samla in och analysera data i syfte att besvara avhandlingsprojektets forskningsfr{\aa}gor. I de empiriska studierna har intervju-och interaktionsdata samlats in f{\"o}r att f{\aa} en djupare f{\"o}rst{\aa}else f{\"o}r hur blivande speciall{\"a}rare och specialpedagoger interagerar med avatarer och hur de upplever denna interaktion. Analysen i de empiriska studierna baserades p{\aa} kvalitativ tematisk analys (Clarke & Braun, 2017), med fokus p{\aa} att identifiera variationer i s{\aa}v{\"a}l deltagarnas interaktioner som i deras beskrivningar av desamma.Resultatet visar att forskning inom omr{\aa}det virtuella simuleringar med avatarer och blivande speciall{\"a}rares och specialpedagogers relationskompetens {\"a}r ytterst begr{\"a}nsad. Avhandlingsprojektet bidrar vidare med ing{\aa}ende f{\"o}rst{\aa}else av hur blivande speciall{\"a}rare och specialpedagoger uppfattar och praktiserar relationskompetens i avatarkontexten. Sammantaget tyder resultatet p{\aa} att virtuella simuleringar med avatarer kan vara ett fruktbart verktyg f{\"o}r att st{\"o}dja utvecklingen av blivande speciall{\"a}rares och specialpedagogers relationskompetens, b{\aa}de generellt och specifikt g{\"a}llande neuropsykiatriska sv{\aa}righeter. Baserat p{\aa} resultaten f{\"o}resl{\aa}s virtuell relationskompetens som begrepp f{\"o}r att f{\"o}rst{\aa} och arbeta med det slags relationskompetens som {\"a}r aktuellt i kontexten av virtuella simuleringar.",
author = "Sofia Lindberg",
year = "2025",
month = apr,
day = "30",
language = "Svenska",
isbn = "978-91-89902-16-9",
series = "Studies in educational practices",
publisher = "Kristianstad University Press",
number = "1",
address = "Sverige",
school = "Fakulteten f{\"o}r l{\"a}rarutbildning",
}