Att utveckla skrivpraktiker i perspektivet F-9. Skrivande för handlingskompetens

Forskningsoutput: KonferensbidragMuntlig presentationPeer review

Sammanfattning

Vi presenterar arbetet i ett pågående designbaserat projekt där lärare och forskare samarbetar för att utforska och utveckla elevers skrivande i alla ämnen, med särskilt fokus på textrika ämnen, från förskoleklass till årskurs 9. Projektet syftar till att möjliggöra utveckling av lärarnas medvetenhet om skrivande som redskap för tänkande och lärande och att gemensamt utveckla skrivpraktiker som stödjer elevernas språk- och kunskapsutveckling samt deras handlingskompetens för framtiden. Projektet kombinerar traditionella och nyare perspektiv på skolskrivande ur ett didaktiskt perspektiv. Ur forskarperspektiv har projektet för närvarande tre frågeställningar: 1. Vilket skrivande sker i undervisningen? 2. Hur utvecklas skrivande i undervisningen genom projektet? 3. Vilka teoretiska angreppssätt är användbara för lärarna i planering och undervisning? Presentationen utgår från arbetet i den inledande, kartläggande fasen och lägger upp för en diskussion om teoretiska ingångar och möjligheter för tillämpning i skolpraktiken. Luke och Freebodys Four resources model och Skrivhjulet har valts för att kartlägga, diskutera och utveckla skrivuppgifter som prövas, utvecklas och utvärderas iterativt. Som inledande test av valda verktyg utgår vi från skrivuppgifter från tre arbetslag i årskurserna F-3, 4-6 och 7-9. Analysen av skrivhandlingar och skrivsyften visar en bild av ett skrivande i rörelse från explicit i de lägre årskurserna till implicit i de högre samt en progression från färdighetsinriktat till kunskapsredovisande skrivande.
OriginalspråkSvenska
StatusPublicerad - 2024-nov.
EvenemangSMDI 2024: Framtidens svenskämne – tradition och förnyelse - Luleå Tekniska Universitet, Luleå, Sverige
Varaktighet: 2024-nov.-262024-nov.-28

Konferens

KonferensSMDI 2024
Land/TerritoriumSverige
OrtLuleå
Period24-11-2624-11-28

Nationell ämneskategori

  • Utbildningsvetenskap (503)

Citera det här