@book{117f3fe3d27b4925aba73f5523927705,
title = "Att utvecklas till expert p{\aa} sitt eget l{\"a}rande",
abstract = "F{\"o}r att elever ska n{\aa} skolframg{\aa}ng kr{\"a}vs det att elevens l{\"a}rande s{\"a}tts i centrum. Trondman formulerar det p{\aa} f{\"o}ljande s{\"a}tt: ”Att jag som elev kan l{\"a}ra mig s{\aa} att jag l{\"a}r mig att jag kan l{\"a}ra mig” (Lund & Lund, s. 202). Med andra ord menar Trondman att elever som kan utveckla sin kognitiva f{\"o}rm{\aa}ga ocks{\aa} utvecklar en tilltro till sitt eget l{\"a}rande och sin f{\"o}rm{\aa}ga att l{\"a}ra. Att som elev ”fatta att man kan fatta och vill forts{\"a}tta att utveckla sin f{\"o}rm{\aa}ga att fatta” (s. 202) {\"a}r d{\"a}rmed ett n{\"o}dv{\"a}ndigt utfall av undervisningen f{\"o}r att eleverna ska ges m{\"o}jlighet att bli agenter i sitt eget l{\"a}rande, det som enligt UDL beskrivs expert learners. En viktig utg{\aa}ngspunkt utifr{\aa}n id{\'e}n om expert learners {\"a}r begreppet metakognition (Boyle, Rosen & Forchelli, 2016). Metakognition kan relateras till de olika strategier som elever till{\"a}gnar sig i sin l{\"a}randeprocess och sedan anv{\"a}nder f{\"o}r att engagera sig i en uppgift och i sj{\"a}lva l{\"a}rprocessen arbeta sj{\"a}lvreglerande genom att sj{\"a}lv initiera och styra det egna l{\"a}randet. Spencer (2011) uttrycker att elever m{\aa}ste f{\aa} visa p{\aa} sin kunskap p{\aa} det s{\"a}tt som passar den enskilda elevens s{\"a}tt att l{\"a}ra b{\"a}st. Elever kan beh{\"o}va olika mycket st{\"o}d i arbetet, men m{\aa}let {\"a}r att alla elever ska utvecklas till experter p{\aa} att l{\"a}ra, dvs. att de ska l{\"a}ra sig hur de l{\"a}r b{\"a}st och vad de beh{\"o}ver anv{\"a}nda f{\"o}r strategier f{\"o}r att n{\aa} b{\"a}sta resultat (CAST, 2018).",
keywords = "digitala verktyg, expert learners, kollegialt l{\"a}rande, udl, universell design",
author = "Daniel {\"O}stlund and Helena Andersson and {Plantin Ewe}, Linda",
year = "2018",
language = "Svenska",
series = "Ing{\aa}r i Skolverkets {"}Specialpedagogik f{\"o}r l{\"a}rande - Tillg{\"a}ngligt l{\"a}rande med digitala verktyg{"}",
}