Augmenting Pen and Paper to Support Creative Collaboration in Design Education.

Lone Malmborg, Bo Peterson, Mårten Pettersson

Forskningsoutput: KonferensbidragArbetsdokument (paper)Peer review

Sammanfattning

Denna artikel föreslår designkoncept för att förbättra samarbete mellan studenter inom design. Dessa koncept härstammar från teoretiska diskussioner och en analys av flera fältstudier som genomförts i olika miljöer i Storbritannien. De teoretiska ramverken för designarbete och samarbete bland designers betonar hur designaktiviteter är integrerade med den fysiska miljön. Detta inkluderar ett särskilt fokus på betydelsen av skissande på papper jämfört med digitala representationer. Uppsatsen drar slutsatsen att inte bara projekt inom designutbildning utan även professionell praxis skulle kunna dra nytta av koncept som förbättrar en pappersbaserad designprocess.
OriginalspråkEngelska
StatusPublicerad - 2007-okt.-01
Externt publiceradJa
EvenemangInternational Digital Arts and Culture Conference: The Future of Digital Media Culture - Perth, Australien
Varaktighet: 2007-sep.-152007-sep.-17

Konferens

KonferensInternational Digital Arts and Culture Conference
Förkortad titelDAC
Land/TerritoriumAustralien
OrtPerth
Period07-09-1507-09-17

Nationell ämneskategori

  • Människa-datorinteraktion (10204)

Nyckelord

  • Skissande
  • digitalt papper
  • digitala pennor
  • Samarbete
  • kooperativt skissande
  • samskissande
  • datorstödd kooperativ skissning
  • interaktionsdesign
  • etnografi
  • teknik i användning
  • teknikstöd för samarbete
  • delat material
  • allestädes närvarande databehandling
  • fysiska gränssnitt

Fingeravtryck

Fördjupa i forskningsämnen för ”Augmenting Pen and Paper to Support Creative Collaboration in Design Education.”. Tillsammans bildar de ett unikt fingeravtryck.

Citera det här