@book{0cc6256e05a34c6097211c65400e2d0c,
title = "Barnets socialsekreterare: coaching i dialogiska utredningar",
abstract = "Vad h{\"a}nder n{\"a}r barn blir involverade i socialtj{\"a}nstens utredningar om barnens situation? Hur f{\"o}r{\"a}ndras socialsekreterares f{\"o}rh{\aa}llningss{\"a}tt och metoder n{\"a}r barn ges m{\"o}jlighet till att bli mer delaktiga och liksom f{\"o}r{\"a}ldrarna, bli mer involverade i socialtj{\"a}nstens utredningsarbete och utredningar? Hur ser det ut n{\"a}r socialsekrteerare lyckas med att involvera b{\aa}de f{\"o}r{\"a}ldrar och barn – det vill s{\"a}ga lyckas med att b{\aa}de involvera f{\"o}r{\"a}ldrar och barn – det vill s{\"a}ga lyckas med att b{\aa}de bli f{\"o}r{\"a}ldrarnas socialsekreterare och barnets socialsekreterare? L{\"a}nstyrelsen i Sk{\aa}ne l{\"a}n startade projektet St{\"a}rkt Skydd f{\"o}r Utsatta Barn f{\"o}r att studera hur socialsekreterare i n{\aa}gra utvalda kommuner i l{\"a}net utvecklade utredningsarbetet med st{\"o}d av coaching med systemisk och socialkonstruktionistisk utg{\aa}ngspunkt. Syftet var att {\"o}ka barnens m{\"o}jligheter till delaktighet i utredningsarbetet och att {\"o}ka barns m{\"o}jligheter att g{\"o}ra sina r{\"o}ster h{\"o}rda i socialtj{\"a}nstens utredningar. Coachingen handlade om att anv{\"a}nda och utveckla ett mer eftert{\"a}nksamt f{\"o}rh{\aa}llnings- och arbetss{\"a}tt genom reflektion och att utveckla och l{\"a}ra mer om involverande dialogiska samtal som ber{\"o}r deltagarna.",
keywords = "barn, barnets socialsekreterare, coaching, dialog, socialt arbete, systemisk, utredning, children, coaching, dialogue, investigation, social work, systemic, the child's social worker",
author = "Olsson, {Ann-Margreth E.}",
note = "Related to: St{\"a}rkt Skydd f{\"o}r Utsatta Barn",
year = "2005",
language = "Svenska",
series = "Sk{\aa}ne i utveckling",
publisher = "L{\"a}nsstyrelsen i Sk{\aa}ne l{\"a}n",
number = "4",
}