Sammanfattning
Vad händer i ett glas med vatten när man lägger en glasskiva ovanpå glaset? Vad är det som sitter på insidan av glasskivan och hur har det kunnat bli så? I en longitudinell studie där vi intervjuat barn varje år, från 7 till 11 års ålder, har vi följt hur deras föreställningar och förklaringar av ovanstående fenomen förändras. De flesta vet eller förmodar redan som 7-åringar att det är vatten, i form av små droppar, på glasskivan. De flesta förklaringarna innehåller en vattenrörelse från vattnet i glaset till vattendroppar på glasskivan. Vilka uppfattningar av denna vattenrörelse ger barnen uttryck för? För många barn är värme en betydelsefull faktor för att vattnet ska kunna flytta sig. I flera fall är det det slutna systemet som möjliggör att värme bildas. Andra barn har uppfattningar som bygger på att vattnet övergår i små droppar, små bubblor eller molekyler och att det är litenheten hos dessa partiklar som möjliggör förflyttningen. Barnens egna erfarenheter spelar stor roll för deras förklaringar. De uppfattningar som barnen i denna studie ger uttryck för jämförs med uppfattningar man funnit i andra undersökningar av liknande fenomen.
Originalspråk | Svenska |
---|---|
Status | Publicerad - 2002 |
Evenemang | Det sjunde nordiska forskarsymposiet om lärande och undervisning i naturvetenskap, juni 2002, Kristiansand, Norge - Varaktighet: 1980-jan.-01 → … |
Konferens
Konferens | Det sjunde nordiska forskarsymposiet om lärande och undervisning i naturvetenskap, juni 2002, Kristiansand, Norge |
---|---|
Period | 80-01-01 → … |
Nationell ämneskategori
- Didaktik (50302)
Nyckelord
- grundskola
- longitudinell studie
- lärande i naturvetenskap
- materiens partikelnatur
- materietransformation