Barns uppfattningar av materia - hur kan vatten förflytta sig?

    Forskningsoutput: KonferensbidragArbetsdokument (paper)

    Sammanfattning

    Vad händer i ett glas med vatten när man lägger en glasskiva ovanpå glaset? Vad är det som sitter på insidan av glasskivan och hur har det kunnat bli så? I en longitudinell studie där vi intervjuat barn varje år, från 7 till 11 års ålder, har vi följt hur deras föreställningar och förklaringar av ovanstående fenomen förändras. De flesta vet eller förmodar redan som 7-åringar att det är vatten, i form av små droppar, på glasskivan. De flesta förklaringarna innehåller en vattenrörelse från vattnet i glaset till vattendroppar på glasskivan. Vilka uppfattningar av denna vattenrörelse ger barnen uttryck för? För många barn är värme en betydelsefull faktor för att vattnet ska kunna flytta sig. I flera fall är det det slutna systemet som möjliggör att värme bildas. Andra barn har uppfattningar som bygger på att vattnet övergår i små droppar, små bubblor eller molekyler och att det är litenheten hos dessa partiklar som möjliggör förflyttningen. Barnens egna erfarenheter spelar stor roll för deras förklaringar. De uppfattningar som barnen i denna studie ger uttryck för jämförs med uppfattningar man funnit i andra undersökningar av liknande fenomen.

    OriginalspråkSvenska
    StatusPublicerad - 2002
    EvenemangDet sjunde nordiska forskarsymposiet om lärande och undervisning i naturvetenskap, juni 2002, Kristiansand, Norge -
    Varaktighet: 1980-jan.-01 → …

    Konferens

    KonferensDet sjunde nordiska forskarsymposiet om lärande och undervisning i naturvetenskap, juni 2002, Kristiansand, Norge
    Period80-01-01 → …

    Nationell ämneskategori

    • Didaktik (50302)

    Nyckelord

    • grundskola
    • longitudinell studie
    • lärande i naturvetenskap
    • materiens partikelnatur
    • materietransformation

    Citera det här