@inbook{88a38675ffcf414684581c524b518e57,
title = "”Behandlas typ som en m{\"a}nniska”: hur elever p{\aa} ett specialutformat program ser p{\aa} relationers betydelse i utbildningen",
abstract = "Det h{\"a}r kapitlet tar avstamp i en tidigare genomf{\"o}rd utv{\"a}rdering av ett specialutformat program p{\aa} gymnasieskolan (Christiansson-Banck, 2011). De fr{\aa}gor som stod i utv{\"a}rderingens centrum var om verksamheten var inkluderande och vilka m{\"o}jligheter till sociala m{\"o}ten som gavs. D{\aa} resultatet visade att eleverna s{\aa}g relationen l{\"a}rare-elev som s{\"a}rskilt viktig i sin utbildning inriktas f{\"o}religgande kapitel specifikt p{\aa} den aspekten. Syftet {\"a}r att belysa hur elever p{\aa} ett specialutformat program uppfattar relationersoch d{\aa} s{\"a}rskilt l{\"a}rare-elevrelationens betydelse f{\"o}r sina studier. Nel Noddings (2005) omsorgsetiska teori tas till hj{\"a}lp f{\"o}r att tolka och diskutera hur eleverna ser p{\aa} relationers betydelse i sammanhanget. I slutet av kapitlet kommer resultatet att relateras till fr{\aa}gan om inkludering.",
keywords = "relationell pedagogik, relationer, specialpedagogik",
author = "Ulla Christiansson-Banck",
year = "2013",
language = "Svenska",
isbn = "978-91-979422-8-7",
series = "Kristianstad University Press",
publisher = "Kristianstad University Press",
number = "2013:2",
pages = "107--123",
editor = "Jonas Aspelin",
booktitle = "Relationell specialpedagogik",
address = "Sverige",
}