”Behandlas typ som en människa”: hur elever på ett specialutformat program ser på relationers betydelse i utbildningen

Ulla Christiansson-Banck

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitel i bok

Sammanfattning

Det här kapitlet tar avstamp i en tidigare genomförd utvärdering av ett specialutformat program på gymnasieskolan (Christiansson-Banck, 2011). De frågor som stod i utvärderingens centrum var om verksamheten var inkluderande och vilka möjligheter till sociala möten som gavs. Då resultatet visade att eleverna såg relationen lärare-elev som särskilt viktig i sin utbildning inriktas föreliggande kapitel specifikt på den aspekten. Syftet är att belysa hur elever på ett specialutformat program uppfattar relationersoch då särskilt lärare-elevrelationens betydelse för sina studier. Nel Noddings (2005) omsorgsetiska teori tas till hjälp för att tolka och diskutera hur eleverna ser på relationers betydelse i sammanhanget. I slutet av kapitlet kommer resultatet att relateras till frågan om inkludering.

OriginalspråkSvenska
Titel på gästpublikationRelationell specialpedagogik
Undertitel på gästpublikationi teori och praktik
RedaktörerJonas Aspelin
UtgivningsortKristianstad
FörlagKristianstad University Press
Sidor107-123
Antal sidor16
ISBN (tryckt)978-91-979422-8-7
StatusPublicerad - 2013

Publikationsserier

NamnKristianstad University Press
Nummer2013:2

Nationell ämneskategori

  • Pedagogik (50301)

Nyckelord

  • specialpedagogik
  • relationell pedagogik
  • relationer

Citera det här