CSR eller idrottens samhällsansvar: för såväl stora som mindre organisationer

H. Thomas R. Persson

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapportKapitel i bok

Sammanfattning

CSR eller idrottens sociala ansvar är en beskrivning av hur en idrottsorganisation förväntas ta höjd för sin påverkan på samhälle och miljö genom att integrera sociala, miljömässiga och finansiella åtagande, utöver juridiska skyldigheter, framtagna i dialog med sina intressenter, i sin dagliga verksamhet på frivillig basis. Även om det är frivilligt för idrottsorganisationer att arbeta utifrån ett (C)SR-perspektiv framstår det dock alltmer som intressenterna förväntar sig just detta. Detta kapitel diskuterar och presenterar praktiska förhållningssätt och lösningar såsom arbete med TBL, VMOSA-CSR och CSR-snurran.

OriginalspråkSvenska
Titel på värdpublikationSport management, del 2
Undertitel på värdpublikationstyrning och samhällsengagemang inom svensk idrott
RedaktörerÅsa Bäckström, Karin Book, Bo Carlsson
UtgivningsortStockholm
FörlagSISU Idrottsböcker
Sidor164-188
Antal sidor24
Utgåva1
ISBN (tryckt)978-91-7727-052-2
StatusPublicerad - 2019

Publikationsserier

NamnSport Management
Nummer2

Nationell ämneskategori

  • Tvärvetenskapliga studier inom samhällsvetenskap (50901)

Nyckelord

  • csr
  • csr-snurran
  • idrottsförening
  • samhällsansvar
  • socialt ansvar
  • vmosa

Citera det här