Sammanfattning
Under senare år har debatten kring dagligvaruhandelns egna märkesvaror (EMV) varit omfattande i Sverige. Skälen till detta är många. EMV kan påverka konkurrensen mellan handel och leverantör, handeln tar på sig en roll som tidigare varit leverantörens och kan bli direkt konkurrent till leverantören i hyllan, prisbilden kan förändras, konsumentens valfrihet kan påverkas etc. Kunskapen om EMVs konsekvenser har dock varit bristfällig, inte minst när det gäller den svenska marknaden. Denna antologi kan sägas vara ett sätt att fylla åtminstone några av kunskapsluckorna. Vid Företagsekonomiska institutionen i Lund pågår sedan 2003 forskning kring EMV under ledning av redaktörerna till denna antologi, Johan Anselmsson och Ulf Johansson. Arbetet är en satsning från Institutet för ekonomisk forskning (Ekonomihögskolan i Lunds forskningsinstitut) och LIFS (Lund International Food Studies) samt Företagsekonomiska institutionen. En del av resultaten av denna satsning - i termer av magisteruppsatser och forskningsrådsfinansierad forskning - presenteras i denna antologi.
Originalspråk | Svenska |
---|---|
Utgivningsort | Lund |
Förlag | Lund Business Press |
Antal sidor | 371 |
Utgåva | 1 |
ISBN (tryckt) | ISBN 91-85113-06-9 |
Status | Publicerad - 2005 |
Nyckelord
- egna märkesvaror, dagligvaruhandeln, social ansvarstagande, category management