Sammanfattning
I denna studie analyserar vi hur erfarna förskollärare i rollen som handledare introducerar förskollärarstudenter i professionen. Studien genomförs mot bakgrund av ett delvis nytt uppdrag som förskolan fått under senare år, som bland annat yttrar sig i att förskolan nu är en del av utbildningssystemet. Med utgångspunkt i det teoretiska begreppet argumentationstraditioner och genom att analysera metaforiken i deltagarnas resonerande, studeras hur erfarna och blivande förskollärare navigerar spänningar centrala för professionen. Deltagarnas betoning av vissa argumentationstraditioner och användningen av viss metaforik diskuteras i termer av vad de implicerar för utvecklingen av de barn som deltar i en förskoleverksamhet som formas av dessa.
Originalspråk | Svenska |
---|---|
Sidor (från-till) | 1-18 |
Antal sidor | 17 |
Tidskrift | Nordisk Barnehageforskning |
Volym | 7 |
Nummer | 10 |
Status | Publicerad - 2014 |
Nationell ämneskategori
- Pedagogik (50301)
Nyckelord
- VFU
- argumentationstraditioner
- förskollärarutbildning
- handledning
- metaforik