Development of Adjectival Use and Meaning Structures in Swedish Students' written production

Bidragets översatta titel: Utvecklingen av adjektivets användning och dess betydelsestrukturer i svenska elevers textproduktion

Forskningsoutput: Typer av avhandlingarDoktorsavhandling

46 Nedladdningar (Pure)

Sammanfattning

Avhandlingen handlar om utvecklingen av adjektivanvändning och adjektiviska betydelsestrukturer under skolåren, från ett kognitiv lingvistiskt perspektiv. Adjektiv modifierar/bestämmer substantivbetydelser och det är i kontext, i samspelet med substantivet som adjektivets betydelse och konfiguration avgörs. Cirka 13000 adjektiv-substantivkombinationer från svenska elevtexter har analyserats. Texterna är skrivna inom ramen för de nationella proven i svenska, vilka 2009 skrevs i årskurserna 3, 5, 9 och på gymnasiet. Adjektiv-substantivkombinationerna analyserades enligt LOC-modellen (Ontologies and Construals in Lexical Semantics, Paradis, 2005), med avseende på betydelsedomän, substantivontologi, adjektivets gradering, adjektivets position och adjektivets funktion. Dessutom analyserades användningen av figurativt språk.
Resultaten visar en utveckling från att adjektiven mest bestämmer konkreta betydelser i de lägre årskurserna till att i allt högre grad bestämma abstrakta betydelser från många olika betydelsedomäner i de äldre årskurserna. De yngre eleverna använder adjektiv mest i predikativ position, men det sker en gradvis utveckling mot attributiv användning och i gymnasiet är det den vanligaste positionen. Adjektiven är oftast graderbara och den vanligaste funktion är beskrivande, men i gymnasietexterna används cirka en tredjedel av adjektiven i klassificerande funktion. I samband med det ökar även antalet ograderbara adjektiv, eftersom klassificerande adjektiv alltid är ograderbara. Figurativt språk är ovanligt alla årskurser, men det sker en gradvis ökning av metaforer i texterna under skolåren.
Bidragets översatta titelUtvecklingen av adjektivets användning och dess betydelsestrukturer i svenska elevers textproduktion
OriginalspråkEngelska
KvalifikationDoktor i filosofi
Tilldelande institution
  • Språk- och litteraturcentrum
Handledare
  • Gärdenford, Peter, Handledare, Extern person
  • Paradis, Carita, Handledare, Extern person
Sponsorer för avhandling
UtgivningsortLund
Utgåva1
Förlag
Tryckta ISBN978-91-89415-03-4
Elektroniska ISBN9789189415041
StatusPublicerad - 2021-nov.-17
Externt publiceradJa

Nationell ämneskategori

  • Språk och litteratur (602)

Nyckelord

  • språkutveckling
  • konceptuell utveckling
  • adjektiv
  • kognitiv lingvistik
  • substantiv
  • ordföljd
  • uppsatser i svenska
  • nationella prov i svenska

Fingeravtryck

Fördjupa i forskningsämnen för ”Utvecklingen av adjektivets användning och dess betydelsestrukturer i svenska elevers textproduktion”. Tillsammans bildar de ett unikt fingeravtryck.

Citera det här