Development of students' concept images in analysis

    Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelPeer review

    Sammanfattning

    Blivande gymnasielärares förkunskaper och begreppsliga utveckling i analys undersöktes i anslutning till deras första analyskurs. De fick en enkät i början av kursen och en intervju genomfördes ett år efter kursens slut för att spegla utvecklingen i deras begreppsbilder. Kopplingar mellan olika begreppsrepresentationer undersöktes och kategoriserades i en klassificeringsmodell som utvecklades efter analysen av studenternas hantering av begreppen. Den teoretiska ramen är kognitiv men har inslag av kontextuella teorier som komplement. Två studenter har valts ut för djupare beskrivningar i artikeln. Studenterna visade många kopplingar mellan begreppen, men också en oförmåga att avgöra om de är meningsfulla. Studenter upplever då att de har förmåga att koppla samman begrepp, som i sin tur ger ett obefogat starkt självförtroende. Delar av båda studenternas begreppsbilder var så pass utvecklade att studenterna kunde beskriva avgörande processer, men ingen av dem hade en formell begreppsbild.

    OriginalspråkEngelska
    Sidor (från-till)65-87
    Antal sidor22
    TidskriftNordisk matematikkdidaktikk
    Volym14
    Utgåva4
    StatusPublicerad - 2009

    Nationell ämneskategori

    • Didaktik (50302)

    Fingeravtryck

    Fördjupa i forskningsämnen för ”Development of students' concept images in analysis”. Tillsammans bildar de ett unikt fingeravtryck.

    Citera det här