Aktiviteter per år
Sammanfattning
Intentionen med den, tredje delen av modulen, är att bidra till en diskussion om olika didaktiska val i den dagliga undervisningen och möjligheter att värdera och pröva dessa i relation till elevers utveckling mot målen. Ur ett didaktiskt perspektiv handlar undervisningens centrala frågor om att ett visst innehåll är i fokus (vad?) och ska förmedlas, kommuniceras eller tillägnas på ett visst sätt (hur?) där interaktion mellan läraren och eleverna är i fokus (Jank och Meyer, 2011). Dessutom är det viktigt att undervisning speglar de värden och kunskaper som finns för vår utbildning (varför?). Många fler frågor kan såklart ställas till undervisning som fenomen, men vi begränsar oss här. Vi börjar med att relatera dessa frågor till differentierad undervisning, för att därefter rikta fokus mot hur innehållet i undervisningen kan representeras samt hur undervisningen kan struktureras för att främja elevers förståelse för innehållet. Vi belyser betydelsen av tydliggörande strukturer i skolan och vikten av att kompensera för elevers olika förutsättningar att minnas och bearbeta information. Avslutningsvis, gör vi en koppling till ett av utbildningens syften att fostra elever till demokratiska medborgare, och diskuterar vad det innebär i skolans vardagliga praktiker.
Originalspråk | Svenska |
---|---|
Förlag | Skolverket |
Uppdragsgivare | Skolverket |
Antal sidor | 14 |
Status | Publicerad - 2023-sep.-01 |
Nationell ämneskategori
- Pedagogik (50301)
-
Att leda för kvalitet. Utmaningar och möjligheter inom anpassade skolformer.
Östlund, D. (Talare)
2023-nov.-16Aktivitet: Föredrag eller presentation › Presentation
-
Vad säger forskningen om pedagogik i anpassad skola?
Östlund, D. (Talare)
2023-okt.-24Aktivitet: Föredrag eller presentation › Föreläsning/ debatt/ seminarium för allmänheten