Sammanfattning
Under VFU-period i NT-kurs för blivande grundlärare 4-6 implementerar och utvärderar studenterna en av dem utvecklad undervisningssekvens. Projekt har undersökt hur studenterna under VFU interagerar med två kurslärare genom en digital loggbok.
Tio skriftliga loggböcker under genomförd VFU-period i grundskolan, årskurs 4, 5 eller 6 har samlats in. Studenterna var ombedda att dagligen ”skriva av sig” om sina erfarenheter. De fick instruktion att skriva fritt om sådant som kändes angeläget. Följande forskningsfrågor formulerades:
Vad skriver studenter om då de får möjlighet att föra loggbok under sin VFU? På vilka sätt har kurslärarnas feedback påverkat innehållet i loggböckerna?Sammanfattningar av analysresultat med fokus på NT-didaktik presenteras på konferensen.
Originalspråk | Svenska |
---|---|
Status | Publicerad - 2018 |
Evenemang | Nationell ämnesdidaktisk konferens, Högskolan Kristianstad, Kristianstad, 26-27 april, 2018 - Varaktighet: 2018-apr.-26 → 2018-apr.-27 |
Konferens
Konferens | Nationell ämnesdidaktisk konferens, Högskolan Kristianstad, Kristianstad, 26-27 april, 2018 |
---|---|
Period | 18-04-26 → 18-04-27 |
Nationell ämneskategori
- Didaktik (50302)
Nyckelord
- 4-6 lärare
- fysik
- loggbok
- vfu