Sammanfattning
Syftet med denna studie är att få en bättre förståelse för hur fysisk aktivitet kan användas i skolan för att skapa mer gynnsamma förutsättningar för elevernas lärande i matematik. I studien har det undersökts om det finns en effekt av fysisk aktivitet på lång sikt på elevernas koncentration, arbetsminne och kunskaper i matematik av ett återkommande kort pass med fysisk aktivitet. Studien genomfördes med 175 elever i årskurs 7 på fyra olika skolor. Ett inledande pass på sju minuter med pulshöjande övningar introducerades i fem av tio grupper i början på matematiklektionen. Resultaten visar en förbättring av elevernas koncentration och arbetsminne i interventionsgruppen i förhållande till kontrollgruppen. Elever med olika kön och prestationsnivå påverkas på samma sätt av den fysiska aktiviteten. Det finns inte heller någon skillnad i hur elever som kommer från olika skolkontext påverkas av den fysiska aktiviteten.
Originalspråk | Svenska |
---|---|
Sidor (från-till) | 6-27 |
Antal sidor | 21 |
Tidskrift | Forskning om undervisning och lärande |
Volym | 7 |
Nummer | 3 |
Status | Publicerad - 2019 |
Nationell ämneskategori
- Didaktik (50302)
Nyckelord
- fysisk aktivitet
- kognitiva funktioner
- matematikkunskaper