Elevers kunskapsutveckling och förståelse av ekologiska processer

Gustav Helldén

Forskningsoutput: Bok/rapportBok

Sammanfattning

Bokens innehåll bygger på en longitudinell studie då författaren följde hur enskilda elevers förståelse av ekologiska processer utvecklades från årskurs två till årskurs åtta i grundskolan samt hur eleverna såg på sin kunskapsutveckling i början av sista terminen på gymnasiet. Författaren beskriver och diskuterar elevers förståelse av ett antal ekologiska fenomen som handlar om villkor för liv, växande och nedbrytning i naturen samt om blommans roll.

Några av frågorna som ställs i boken är:

• Vilka föreställningar har elever om de gröna växternas villkor för liv och växande?

• Vad föreställer sig elever att det händer med döda växter på marken? Hur uppfattar de att jord bildas?

• Hur föreställer sig elever att tillväxten från frö till fullbildad växt går till?

• Vilka tankar har elever om blommans roll?

Boken vänder sig till lärarstudenter och yrkesverksamma lärare.

OriginalspråkSvenska
UtgivningsortStockholm
FörlagLiber
ISBN (tryckt)978-91-47-10026-2
StatusPublicerad - 2013

Nationell ämneskategori

  • Pedagogik (50301)

Citera det här