Elevtextanalyser ur ett utvecklingsperspektiv i lärarutbildningen

Forskningsoutput: KonferensbidragMuntlig presentationPeer review

Sammanfattning

Verksamma lärare och studenter på lärarutbildningen läser och bedömer på förekommen anledning framför allt texter skrivna av elever i de årskurser i vilka de arbetar respektive genomför sin VFU. Vi menar att kunskap om skrivutveckling och konceptuell utveckling över tid kan leda till didaktiska insikter för utveckling av svenskundervisningen. I studien analyseras elevtexter från årskurs 1–9 utifrån en kognitiv och funktionell ansats. Som del av ett professionsanknytningsprojekt för stärkt samverkan inom lärarutbildningen vid Högskolan Kristianstad har vi i samarbete med lärare verksamma i årskurs 1–9 samlat in elevtexter från alla årskurser. Alla uppsatser är redogörande texter skrivna till ämnet ’Något viktigt’. Syftet är flerfaldigt: dels att studera skrivutveckling och konceptuell utveckling under grundskoleåren, dels att kunna tillhandahålla texter och modellera för våra studenter hur en sådan analys kan genomföras. Vidare genomförs gruppdiskussioner med lärarna om resultaten för utforskandet av didaktiska möjligheter.
Texterna analyseras utifrån kvantitativa och kvalitativa mått. Kvantitativt undersöks textlängd, meningslängd och lexikal diversitet (jfr. Johansson, 2009; Löhndorf, 2021; Ravid, 2005). Kvalitativt undersöks elevernas begreppsutveckling genom analys av konceptuella domäner, utvecklingen från konkret till abstrakt, olika aspekter av adjektivanvändning samt figurativt språk enligt modellen Lexical meanings in Ontologies and Construals (Paradis, 2005). Vidare analyseras texterna utifrån ett funktionellt lingvistiskt ramverk som det presenteras i Hellspong och Ledins kursbok ’Vägar genom texten’ (Hellspong & Ledin, 1997). Det är en modell som lärarstudenterna vid HKR får lära sig att tillämpa.

Nyckelord: skrivutveckling, konceptuell utveckling, pseudolongitudinell studie
Referenser
Hellspong, Lennart & Ledin, Per (1997). Vägar genom texten: Handbok i brukstextanalys. Lund: Studentlitteratur.
Johansson, V. (2009). Developmental Aspects of Text Production in Writing and Speech (Doctoral thesis, Travaux de l’Institut de linguistique de Lund, 48). Lund: Centre for Languages and Literature, Lund University.
Löhndorf, S. (2021). Development of Adjectival Use and Meaning Structures in Swedish Students’ Written production (Doctoral thesis). Lund: Centre for Languages and Literature, Lund University.
Paradis, C. (2005). Ontologies and construal in lexical semantics. Axiomathes, 15, 541–573. https://DOI 10.1007/s10516-004-7680-7
Ravid, D. (2005). Emergence of linguistic complexity in later language development: Evidence from expository text construction. In D. D. Ravid & H. B. Shyldkrot (Eds.), Perspectives on Language and Language Development: Essays in Honor of Ruth A. Berman (pp. 337–356). London: Kluwer Academic Publishers.
OriginalspråkSvenska
StatusPublicerad - 2024-nov.-27
EvenemangSMDI 2024: Framtidens svenskämne – tradition och förnyelse - Luleå Tekniska Universitet, Luleå, Sverige
Varaktighet: 2024-nov.-262024-nov.-28

Konferens

KonferensSMDI 2024
Land/TerritoriumSverige
OrtLuleå
Period24-11-2624-11-28

Nationell ämneskategori

  • Utbildningsvetenskap (503)

Citera det här