En rörelse mellan aning och insikt om framtiden: högskolepedagogik som stimulerar intuition och lärande om det preliminära

Elisabet Malmström

    Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapportKapitel i bok

    Sammanfattning

    Denna artikel belyser teoretiskt den intuitiva processen i studerandes sökande efter kunskap, på en kurs i deras utbildning. Utgångspunkten är intervjuer med sex blivande psykologer. Syftet är att nå ökad förståelse för hur de studerande förändrar och fördjupar sina kunskaper mot kursmål inom psykologyrket. Min slutsats av intervjuerna är att genom att genomföra underrvisningen med handlingsutrymme för studerandes självstyrning kan även utrymme för intuition och lärande om det preliminära stimuleras. Kanske pedagoger, forskare och didaktiker mer skulle syssla med en form av högskolepedagogik som ger detta utrymme?

    OriginalspråkSvenska
    Titel på värdpublikationPedagogik för intuition
    Undertitel på värdpublikationrapporter från ett didaktiskt utvecklingsprojekt vid Lunds universitet
    UtgivningsortLund
    FörlagUniversitetspedagogiskt centrum
    Sidor41-79
    Antal sidor38
    ISBN (tryckt)91-972725-7-4
    StatusPublicerad - 2001

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogik (50301)

    Nyckelord

    • högskolepedagogik
    • intuition
    • självstyrt lärande

    Citera det här