Sammanfattning
Få frågor inom svensk skolpolitik har blivit så grundligt utredda och diskuterade som betygen. En förklaring kan vara att betygsättning är en viktig men svår uppgift för lärare. Lärare är skyldiga att sätta betyg på sina elever från skolår 8. Betygen är dessutom betydelsefulla för elevens fortsatta studiemöjligheter och framtida studie- och yrkesval. Kring mitten av 1990-talet infördes dagens betygssystem, som fick beteckningen mål- och kunskapsrelaterat.
Originalspråk | Svenska |
---|---|
Sidor | 19-20 |
Antal sidor | 1 |
Volym | 50 |
Nummer | 1 |
Specialistpublikation | Svenskläraren |
Status | Publicerad - 2007 |
Nationell ämneskategori
- Pedagogik (50301)
Nyckelord
- betyg
- betygsberedningen (sou 1992:86)
- betygssystem
- betygssättning
- mål- och kunskapsrelaterat