Förskolans yngsta barn: perspektiv på omsorg, lärande och lek

Ingrid Pramling Samuelsson (Redaktör), Agneta Jonsson (Redaktör)

Forskningsoutput: Bok/rapportAntologi

Sammanfattning

Denna bok handlar om hur man i förskolan arbetar med de yngsta barnen som ibland är en förbisedd grupp trots att de utgör hälften av alla barn i förskolans verksamhet. Dessa barn har delvis andra behov av omsorg, andra sätt att lära och andra sätt att leka än äldre förskolebarn, vilket innebär vidgade krav och nya utmaningar för förskolans anställda.

Boken har tre övergripande teman:

- omsorg, empati och fostran

- undervisning och förskolans innehåll

- förutsättningar för lek och lärande.

Kapitlen illustreras med konkreta exempel från förskolan av såväl fallbeskrivningar som redovisning av forskningsstudier. Innehållet bygger på ny forskning och är anpassat efter centrala frågor för arbetet med de yngsta barnen. Boken vänder sig till blivande förskollärare och personal verksam inom förskolan. Den fungerar både för enskild läsning och för diskussion under utbildningen eller i arbetslaget.

OriginalspråkSvenska
UtgivningsortStockholm
FörlagLiber
ISBN (tryckt)978-91-47-12275-2
StatusPublicerad - 2017

Nationell ämneskategori

  • Pedagogik (50301)

Citera det här