Formativ bedömning

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitel i bok

Sammanfattning

Det här kapitlet handlar om formativ bedömning, det vill säga bedömningar vars huvudsakliga syfte är att stödja elevernas lärande. Detta syfte skiljer sig från summativa bedömningar, vars primära funktion är att kontrollera vad eleverna lärt sig eller att sortera dem i urvalssyfte. Kapitlet kommer att försöka svara på följande frågeställningar: Vad är det som utmärker formativ bedömning? Finns det några bevis för att formativ bedömning fungerar? Hur kan man arbeta med formativ bedömning i klassrummet och vilka svårigheter finns med att arbeta formativt? 

OriginalspråkSvenska
Titel på värdpublikationUtvärdering och bedömning i skolan
Undertitel på värdpublikationför vem och varför?
RedaktörerAgneta Hult
UtgivningsortStockholm
FörlagNatur och kultur
Sidor212-227
Antal sidor15
ISBN (tryckt)978-91-27-12198-0
StatusPublicerad - 2011

Nationell ämneskategori

  • Pedagogik (50301)

Nyckelord

  • bedömning
  • formativ bedömning

Citera det här