Sammanfattning
Det här kapitlet handlar om formativ bedömning, det vill säga bedömningar vars huvudsakliga syfte är att stödja elevernas lärande. Detta syfte skiljer sig från summativa bedömningar, vars primära funktion är att kontrollera vad eleverna lärt sig eller att sortera dem i urvalssyfte. Kapitlet kommer att försöka svara på följande frågeställningar: Vad är det som utmärker formativ bedömning? Finns det några bevis för att formativ bedömning fungerar? Hur kan man arbeta med formativ bedömning i klassrummet och vilka svårigheter finns med att arbeta formativt?
Originalspråk | Svenska |
---|---|
Titel på värdpublikation | Utvärdering och bedömning i skolan |
Undertitel på värdpublikation | för vem och varför? |
Redaktörer | Agneta Hult |
Utgivningsort | Stockholm |
Förlag | Natur och kultur |
Sidor | 212-227 |
Antal sidor | 15 |
ISBN (tryckt) | 978-91-27-12198-0 |
Status | Publicerad - 2011 |
Nationell ämneskategori
- Pedagogik (50301)
Nyckelord
- bedömning
- formativ bedömning