@inbook{4f53d076cf1a4c3f8b03a93bb47ce1f7,
title = "Forskningsanknuten grundutbildning: utbildningsanknuten forskning?",
abstract = "Begreppet forskningsanknuten utbildning kan definieras p{\aa} ett flertal s{\"a}tt. Idealt ska studenterna inom sin utbildning st{\"o}ta p{\aa} forskning genom att f{\aa} k{\"a}nnedom om aktuell forskning och vara praktiskt involverade i forskningsprojekt. F{\"o}r att detta ska uppn{\aa}s b{\"o}r majoriteten av l{\"a}rarna vara forskningsaktiva inom f{\"o}r utbildningen relevanta omr{\aa}den och att ett vetenskapligt f{\"o}rh{\aa}llningss{\"a}tt till kunskap f{\"o}rmedlar p{\aa} b{\"a}sta pedagogiska s{\"a}tt ocks{\aa} detta f{\"o}rankrat i forskning. I den h{\"a}r artikeln ger vi exempel p{\aa} hur studenter har involverats i v{\aa}ra forskningsprojekt b{\aa}de p{\aa} h{\"o}gskolan, p{\aa} universitetssjukhuset i Lund och vid internationella universitet och forskningsstationer.",
keywords = "mabh",
author = "Ann-Sofi Rehnstam-Holm and Carolina Axelsson",
year = "2018",
language = "Svenska",
isbn = "978-91-87973-35-2",
series = "Kristianstad University Press",
publisher = "H{\"o}gskolan Kristianstad",
number = "11:2018",
pages = "8--15",
editor = "Ann-Sofi Rehnstam-Holm",
booktitle = "Man and Biosphere Health",
}