Aktiviteter per år
Sammanfattning
I artikeln ges en introduktion till för organiseringen av
undervisningen inom de anpassade skolformerna. Det ges inledningsvis en
historisk bakgrund och hur de anpassade skolformerna har utvecklats över tid.
Grundläggande utgångspunkter från skolformernas viktigaste styrdokument, skollagen,beskrivs översiktligt tillsammans med hur utredningen inför mottagande inom skolformerna går till. Därefter ges exempel på vad en intellektuell funktionsnedsättning karaktäriseras av och hur den kan komma till uttryck i undervisningen.
undervisningen inom de anpassade skolformerna. Det ges inledningsvis en
historisk bakgrund och hur de anpassade skolformerna har utvecklats över tid.
Grundläggande utgångspunkter från skolformernas viktigaste styrdokument, skollagen,beskrivs översiktligt tillsammans med hur utredningen inför mottagande inom skolformerna går till. Därefter ges exempel på vad en intellektuell funktionsnedsättning karaktäriseras av och hur den kan komma till uttryck i undervisningen.
Originalspråk | Svenska |
---|---|
Antal sidor | 14 |
Specialistpublikation | Lärportalen |
Förlag | Skolverket |
Status | Publicerad - 2023-aug.-30 |
Nationell ämneskategori
- Pedagogiskt arbete (50304)
-
Vad säger forskningen om pedagogik i anpassad skola?
Östlund, D. (Talare)
2023-okt.-24Aktivitet: Föredrag eller presentation › Föreläsning/ debatt/ seminarium för allmänheten
-
Perspektiv på intellektuell funktionsnedsättning
Östlund, D. (Talare)
2023-maj-24Aktivitet: Föredrag eller presentation › Presentation
-
Specialpedagogik - historik och framtid
Östlund, D. (Talare)
2023-mars-08Aktivitet: Föredrag eller presentation › Inbjuden talare