Sammanfattning
Vilka faktorer påverkar svenska gymnasielärares laborationsundervisning i fysik? Frågan aktualiseras av den svenska läroplansrevisionen från 2011. I denna studie fick 17 lärare på fyra gymnasieskolor diskutera sin laborationsundervisning i fokusgruppsintervjuer. Baserat på en analys av dessa intervjuer genomfördes en kompletterande enkätundersökning med 66 lärare. Händelselogik användes som analysverktyg för att förstå hur lärarnas laborationsundervisning påverkas av olika faktorer. Resultaten från fokusgrupperna tyder på att lärare uppskattar laborationer som 1) bygger på enkel utrustning, 2) ger ett bra resultat avseende värdet på konstanter, samt 3) laborationer som eleverna tycker om. I enkätundersökningen framstod styrdokumenten som en starkare påverkansfaktor än i fokusgrupperna – men resultaten från båda delarna av undersökningen tyder på att styrdokumenten inte är den viktigaste faktorn i lärares val och upplägg av laborationer.
Originalspråk | Svenska |
---|---|
Sidor (från-till) | 27-58 |
Antal sidor | 31 |
Tidskrift | LUMAT Luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opetuksen tutkimus ja käytäntö |
Volym | 7 |
Nummer | 1 |
DOI | |
Status | Publicerad - 2019 |
Nationell ämneskategori
- Didaktik (50302)
- Annan fysik (10399)
Nyckelord
- fysiklaborationer
- gymnasiet
- händelselogik
- styrdokument