Högskolepedagogisk debatt: Social hållbarhet i högre utbildning

L. P. Ewe (Redaktör), Johan Landgren (Redaktör)

Forskningsoutput: Bok/rapportAntologi

60 Nedladdningar (Pure)

Sammanfattning

Under de senaste decennierna har hållbarhetsfrågor fått en alltmer framträdande plats i samhället, och de genomsyrar nu både beslutsfattande, policyer och strategier. En betydande drivkraft bakom denna utveckling är Agenda 2030, där Förenta nationerna uppmanar världens länder att enas kring 17 globala mål för hållbarhet, fördelade på 3 dimensioner: ekonomisk, miljömässig och social hållbarhet. Beskrivningen av vad social hållbarhet innebär inom utbildningssammanhang är dock vag och lämnar utrymme för tolkning. Detta gör det särskilt viktigt att vi inom högre utbildning noggrant beaktar och reflekterar över begreppets innebörd, särskilt med tanke på de krav på breddad rekrytering och breddat deltagande som ställs på oss som utbildningsinstitution. I detta temanummer presenteras därför ett antal ingångar till social hållbarhet inom högre utbildning.
OriginalspråkSvenska
UtgivningsortKristianstad
FörlagKristianstad University Press
Antal sidor102
StatusPublicerad - 2024-okt.-22

Publikationsserier

NamnHögskolepedagogisk debatt
FörlagKristianstad University Press
Nr.2
Volym2024
ISSN (tryckt)2000-9216
ISSN (elektroniskt)2004-3929

Nationell ämneskategori

  • Utbildningsvetenskap (503)

Citera det här