Högskolepedagogisk debatt: Tema: Akademiskt lärarskap genom SoTL

Johan Landgren (Redaktör), Annika Fjelkner Pihl (Redaktör), Pernilla Garmy (Redaktör), Maria Melén (Redaktör), Ann-Sofi Rehnstam-Holm (Redaktör)

Forskningsoutput: Bok/rapportAntologi

104 Nedladdningar (Pure)

Sammanfattning

I detta temanummer erbjuds bidrag som på olika sätt speglar arbetet med Akademiskt lärarskap och Scholarship of Teaching and Learning inom högre utbildning. Detta som ett led i att främja en kultur av pedagogiskt engagemang, delning av god praxis och kontinuerlig professionell utveckling för lärare. Akademiskt lärarskap (AL) utgör själva hjärtat av högre utbildning och innebär mycket mer än att föreläsa och bedöma studenter. AL hänvisar till hela den kompetens, kunskap och praktik som lärare inom högre utbildning besitter och utvecklar för att effektivt undervisa och stödja studenternas lärande. Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) är en praktik inom högre utbildning där lärare undersöker, reflekterar över och delar sina pedagogiska erfarenheter och insikter med kollegor och en bredare akademisk gemenskap. SoTL handlar om att
förbättra undervisningens kvalitet och studenters lärande genom tillämpning av evidensbaserade metoder och pedagogisk innovation. I praktiken kan AL ses som den bredare ramen inom vilken SoTL verkar.
OriginalspråkSvenska
UtgivningsortKristianstad
FörlagKristianstad University Press
Antal sidor66
Volym2025
Utgåva1
StatusPublicerad - 2025

Publikationsserier

NamnHögskolepedagogisk debatt
FörlagKristianstad University Press
Nr.1
Volym2025
ISSN (tryckt)2000-9216
ISSN (elektroniskt)2004–3929

Nationell ämneskategori

  • Pedagogik (50301)

Citera det här