Högskolepedagogisk debatt: Tema: Framtidens lärarroll

Maria Melén (Redaktör)

Forskningsoutput: Bok/rapportAntologi

352 Nedladdningar (Pure)

Sammanfattning

Den 18 augusti 2021 genomfördes den årliga konferensen Lärarlärdom som drivs utifrån ett samarbete inom Lärosäten syd mellan de högskolepedagogiska avdelningarna vid Blekinge Tekniska Högskola (BTH), Högskolan Kristianstad (HKR) och Malmö universitet (MAU). Konferensens syfte är trefaldigt:
1. att erbjuda en mötesplats där undervisande lärare, pedagogiska utvecklare, bibliotekarier, studieadministratörer, personal i stödfunktioner, ledning och studentkår kan träffas för kvalificerade samtal kring utbildningskvalitet och lärande.
2. att skapa ett forum som inspirerar till diskussion och kunskapsbildning om och kring lärande och undervisning i högre utbildning samt villkoren för denna verksamhet
3. att etablera en plattform som ger lärare tillfälle att presentera sin reflekterade erfarenhet och dokumenterade kunskap kring lärande och undervisning i högre utbildning. Högskolan Kristianstad stod som värd och för andra året i rad genomfördes konferensen digitalt vilket i sig anknöt till konferensens tema. Framtidens lärarroll är ett angeläget tema då villkoren för såväl arbete som studier inom högre utbildning har förändrats raskt sedan våren 2020. Utan förvarning blev vi alla, oavsett erfarenhet, hemförlovade för att därifrån sköta vårt arbete och studenterna sina studier. Samtidigt är det inte bara pandemin och digitaliseringen som påverkat vårt sätt att undervisa och studera under de senaste decennierna. Strävan mot ett mer studentcentrerat förhållningssätt är i sig utmanande. Bidragen i detta nummer under temat Framtidens lärarroll handlar om eller associerar till vad som håller på att förändras men framför allt blickar de framåt!
OriginalspråkSvenska
UtgivningsortKristianstad
FörlagKristianstad University Press
Antal sidor137
Utgåva1
ISBN (tryckt)978-91-87973-74-1
StatusPublicerad - 2022-jan.

Publikationsserier

NamnHögskolepedagogisk Debatt
FörlagKristianstad University Press
Nr.1
ISSN (tryckt)2000-9216

Nationell ämneskategori

  • Pedagogik (50301)

Citera det här