Hur kan lärare utveckla ett livslångt lärande?

Mona Holmqvist, Jan Nilsson

    Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitel i bok

    Sammanfattning

    När vi tog på oss uppgiften att författa detta kapitel, vilket vi gjorde med glädje, började vi genast att fundera över kapitelrubrikens motsats, dvs. kan lärare undvika att utveckla ett livslångt lärande? Tanken på att lärare inte skulle utveckla ett livslångt lärande var för oss båda väldigt främmande, eftersom vi anser att lärares professionella objekt är just lärande. För utomstående framstår kanske rubrikens fråga som berättigad, med tanke på att det i det massmediala bruset finns farhågor om att skolan inte utvecklas i takt med samhället eller att det är svårt att förändra skolan, som ofta framställs som om den lever kvar i gamla mönster och vägrar förnya sig. Det finns dock ett undantag där man tycks vara enig om att skolan förändrats, och det är i så fall att lärarna i skolan inte längre har någon automatisk auktoritet (SOU1997:121; SOU1999:23).

    OriginalspråkSvenska
    Titel på gästpublikationLärande hela livet
    Undertitel på gästpublikationen antologi om lärandets betydelse för utveckling i arbetsliv och samhälle
    RedaktörerLindelöf , Jan
    UtgivningsortLund
    FörlagStudentlitteratur
    Sidor39-55
    Antal sidor16
    ISBN (tryckt)91-44-04430-5
    StatusPublicerad - 2005

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogiskt arbete (50304)

    Citera det här