Hur utvecklas och används planeringsstrategier under muntlig framställning? En korpusstudie av talspråksutveckling

Forskningsoutput: KonferensbidragSammanfattning (abstract)Peer review

Sammanfattning

Muntlighet har idag stor plats i Svenskämnets läroplan (Skolverket, 2022). Syftet med detta bidrag är att utifrån ett psykolingvistisk perspektiv utforska och ge exempel på hur planering i tal tar sig uttryck hos barn i skolåldern jämfört med vuxna, och på så sätt ge insikt i vilka språkliga verktyg som kan användas för att stötta utvecklingen av retoriska aspekter i tal.
I en talsituation behövs betänketid för att lösa två problem samtidigt: vad ska sägas (innehållet) och hur ska det sägas (form)? Typiska strategier för att behålla ordet utan att bli avbruten utgörs av att pausa mitt i grammatiska konstruktioner eller att genom intonation signalera att man inte talat färdigt (jfr Goldman-Eisler, 1968; Heldner & Edlund, 2010). Under uppväxten övas många grammatiska och lexikala konstruktioner och internaliseras av språkanvändaren (jfr. Linell, 2009; Clark, 1996).
Forskningsfrågor: Hur syns planering i tal hos barn och ungdomar? Skiljer sig deras strategier från vuxnas? Studien kombinerar kvantitativa korpusmetoder, med en kvalitativ ansats och visar exempel från talare i olika åldrar. Materialet utgörs av 158 monologiska talade texter från en svensk korpus med barn i skolåldern, samt vuxna (Johansson, 2009).
Resultaten visar att alla talare typiskt använder pauser i grammatiska kontexter som tydligt signalerar att man inte är färdig. Yngre talare repeterar oa högfrekventa ord och fraser, och därmed blir planeringen mer synlig. Vuxna tenderar att med variation upprepa sina egna ord och uttryck vilket på ett mer ger en mer osynlig planering, men visar på en liknande strategi för att få mer planeringstid.
Nyckelord: talspråksutveckling, korpusmetoder, muntlig framställning, retorik, planering,
REFERENSER
Clark, H. H. (1996). Using Language. Cambridge University Press.
Goldman-Eisler, F. (1968). Psycholinguistics. Experiments in Spontaneous Speech. Academic Press Inc., London.
Heldner, M. & Edlund, J. (2010). Pauses, gaps and overlaps in conversation. Journal of Phonetics 38, 555–568.
Johansson, V. (2009) Developmental aspects of text production in Writing and Speech. Traveaux de l’Institut de Linguistique de
Lund 48. Doctoral thesis. Lund university.
Linell, P. (2009). Rethinking Language, Mind, and World Dialogically. Advances in Cultural Psychology: Constructing Human
Development. Age Publishing.
Skolverket. (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet: Lgr22.
OriginalspråkSvenska
Sidor34
Antal sidor1
StatusPublicerad - 2024-nov.-26
EvenemangDen sextonde konferensen i svenska med didaktisk inriktning. : Framtidens svenskämne. Tradition och förnyelse. - Luleå tekniska universitet, Luleå, Sverige
Varaktighet: 2024-nov.-262024-nov.-28
Konferensnummer: 16
https://www.ltu.se/forskning/forskningsamnen/svenska-med-didaktisk-inriktning/konferens-smdi-2024

Konferens

KonferensDen sextonde konferensen i svenska med didaktisk inriktning.
Förkortad titelSMDI
Land/TerritoriumSverige
OrtLuleå
Period24-11-2624-11-28
Internetadress

Nationell ämneskategori

  • Utbildningsvetenskap (503)

Citera det här