Sammanfattning
Under de senaste 10 åren har FIFA och UEFA i allt ökad takt påtalat vikten av ett Corporate Social Responsibility och att arbeta enligt Good Governance-principer. Om än med stora möjligheter till förbättring har Dansk Boldspil-Union hamnat i topp i tidigare Skandinaviska jämförelser av de olika fotbollsförbundens CSR-engagemang enligt Good Governance-praxis. Det är dock lite känt om hur det står till på klubbnivå i Danmarks högsta serie Superligan. Med utgångspunkt i DBUs beslut att utveckla en CSR agenda och arbete undersöker denna studie hur och i vilket grad dansk toppfotboll via sina hemsidor kommunicerar CSR-aktiviteter. Studien visar på låg CSR-aktivitet och eller alternativt låg transparens. Baserat på resultatet presenterar studien ett förslag på en CSR-modell och verktyg för en enkel, transparent och effektiv CSR-redovisning med moderat insats.
Originalspråk | Svenska |
---|---|
Tidskrift | Forum for Idott |
DOI | |
Status | Publicerad - 2014 |
Externt publicerad | Ja |
Nationell ämneskategori
- Annan samhällsvetenskap (509)