Implementera en språklig teori för innehållsinkluderad matematikundervisning

Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelPeer review

Sammanfattning

Forskare betonar vikten av att arbeta språkutvecklande i alla ämnen, vilket är särskilt viktigt i Sverige då matematikämnet domineras av enskilt arbete. I studien har tre mellanstadielärare identifierat decimaltal som utmanande för elever i åk 4. Två forskninglektioner har utifrån detta utformats av lärarna och två forskare med utgångspunkt i en Learning study för att utveckla elevernas förståelse för decimaltal. Språkteorin Systemisk Funktionell Lingvistik har bidragit i både designen av lektionerna och som analysverktyg. Studiens resultat visar på vikten av att noga välja ut vilka begrepp, representationsformer, elevaktiviteter samt frågeställningar, som blir avgörande för att skapa en innehållsinkluderad matematikundervisning, dvs riktat fokus på att främja alla elevers kunskapsutveckling, gällande decimaltal
OriginalspråkSvenska
Sidor (från-till)95-106
Antal sidor15
TidskriftMONA Matematik- og Naturfagsdidaktik
Volym2024
StatusPublicerad - 2024-nov.-04

Nationell ämneskategori

  • Utbildningsvetenskap (503)

Citera det här