Sammanfattning
Sammanfattning abstract och muntlig presentation
Abstract
I föreliggande bidrag beskrivs och problematiseras undervisning och lärande i miljöinnovation och entreprenörskap i en miljöstrateg-kurs på kandidatnivå.
Kursintroduktionen bestod i eventet Imagine*, som bygger på Design Thinking, och de fyra stegen: inspiration, insikt, idé och implementering. Studenterna fick i miniformat aktivt bidra med idégenerering och problemlösning i samband med ett pågående autentiskt samhällsbyggnadsprojekt i en kommundel för att inspireras till klimatsmarthet. I kursuppgifterna därefter arbetade de med egenformulerade projektidéer inom hållbarhetsområdet.
Studenternas projektlösningar fokuserade på Hållbart Entreprenörskap, att använda redan framgångsrika etablerade verksamheter för att lösa miljö- och samhällsproblem, och Ekoprenörskap, vars syfte är att ta fram en affärsplan som samtidigt genererar ekonomiska inkomster (Schaltegger & Wagner 2010). Appar föreslogs i beteendeförändringssyfte genom att exempelvis sopsortera rätt, reducera matsvinnet i hemmet och för reglering av vattenmängden vid duschning. Till Socialt entreprenörskap förslogs konsulttjänster för att skapa värde för kunder avseende miljö- och hållbarhetsarbete på arbetsplatsen.
Vid kursslut uttrycktes vikten av personliga egenskaper som att vara viljestark, drivande och tålmodig. Studenterna betonade betydelsen av att i innovationsprocessen ”få lov att misslyckas” samt innebörden av varandras stöttning i fram- och motgångar (Bessant & Tidd, 2015; HSGUniStGallen, 2012).
Merparten av studenterna arbetade enligt innovationsmodellen ”The innovation rocket” som tillåter ett större risktagande med ett bredare spektrum av kreativitet och idéer än exempelvis ”The development funnel” och ”Stage gate modellen” (Nichols, 2007). Lösningar med inslag av olika specialiserade appar för att vända människors miljöbeteenden dominerade.
Kollegiala diskussioner om vilka projekt som formuleras och inte formuleras av studenterna ger kunskap om vilket kompetensutvecklingsbehov universitetslärarna står inför.
Lärdomar är att det behövs miljöinnovativa strategier för att uppnå de globala hållbarhetsmålen och säkra en hållbar utveckling (United Nations, 2015). Kunskaper om termodynamikens huvudsatser bör dessutom integreras interdisciplinärt för att på ett hållbart sätt anpassa samhällets energi- och materialflöden till naturens kretslopp.
* https://www.hkr.se/samverkan/innovationsstod/
Referenser
Bessant, J. & Tidd, J. (2015). Innovation and Entrepreneurship. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
HSGUniStGallen (2012). The 10 Myths of Entrepreneurship. https://www.youtube.com/watch?v=G8gRkJ9cnzo&t=6s [2023-11-01]
Nichols, D. (2007). Why innovation funnels doesn’t work and why rockets do. Oxon, UK: World Advertising Research Center Ltd. https://www.marketingsociety.com/sites/default/files/thelibrary/market-leader-autumn-2007_2.pdf
Schaltegger, S. & Wagner, M. (2010). Sustainable Entrepreneurship and Sustainability Innovation: Categories and Interactions. Business Strategy and the Environment, 20(4), 222–237. doi: 10.1002/bse.682
United Nations (2015). Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. New York: United Nations.
Abstract
I föreliggande bidrag beskrivs och problematiseras undervisning och lärande i miljöinnovation och entreprenörskap i en miljöstrateg-kurs på kandidatnivå.
Kursintroduktionen bestod i eventet Imagine*, som bygger på Design Thinking, och de fyra stegen: inspiration, insikt, idé och implementering. Studenterna fick i miniformat aktivt bidra med idégenerering och problemlösning i samband med ett pågående autentiskt samhällsbyggnadsprojekt i en kommundel för att inspireras till klimatsmarthet. I kursuppgifterna därefter arbetade de med egenformulerade projektidéer inom hållbarhetsområdet.
Studenternas projektlösningar fokuserade på Hållbart Entreprenörskap, att använda redan framgångsrika etablerade verksamheter för att lösa miljö- och samhällsproblem, och Ekoprenörskap, vars syfte är att ta fram en affärsplan som samtidigt genererar ekonomiska inkomster (Schaltegger & Wagner 2010). Appar föreslogs i beteendeförändringssyfte genom att exempelvis sopsortera rätt, reducera matsvinnet i hemmet och för reglering av vattenmängden vid duschning. Till Socialt entreprenörskap förslogs konsulttjänster för att skapa värde för kunder avseende miljö- och hållbarhetsarbete på arbetsplatsen.
Vid kursslut uttrycktes vikten av personliga egenskaper som att vara viljestark, drivande och tålmodig. Studenterna betonade betydelsen av att i innovationsprocessen ”få lov att misslyckas” samt innebörden av varandras stöttning i fram- och motgångar (Bessant & Tidd, 2015; HSGUniStGallen, 2012).
Merparten av studenterna arbetade enligt innovationsmodellen ”The innovation rocket” som tillåter ett större risktagande med ett bredare spektrum av kreativitet och idéer än exempelvis ”The development funnel” och ”Stage gate modellen” (Nichols, 2007). Lösningar med inslag av olika specialiserade appar för att vända människors miljöbeteenden dominerade.
Kollegiala diskussioner om vilka projekt som formuleras och inte formuleras av studenterna ger kunskap om vilket kompetensutvecklingsbehov universitetslärarna står inför.
Lärdomar är att det behövs miljöinnovativa strategier för att uppnå de globala hållbarhetsmålen och säkra en hållbar utveckling (United Nations, 2015). Kunskaper om termodynamikens huvudsatser bör dessutom integreras interdisciplinärt för att på ett hållbart sätt anpassa samhällets energi- och materialflöden till naturens kretslopp.
* https://www.hkr.se/samverkan/innovationsstod/
Referenser
Bessant, J. & Tidd, J. (2015). Innovation and Entrepreneurship. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
HSGUniStGallen (2012). The 10 Myths of Entrepreneurship. https://www.youtube.com/watch?v=G8gRkJ9cnzo&t=6s [2023-11-01]
Nichols, D. (2007). Why innovation funnels doesn’t work and why rockets do. Oxon, UK: World Advertising Research Center Ltd. https://www.marketingsociety.com/sites/default/files/thelibrary/market-leader-autumn-2007_2.pdf
Schaltegger, S. & Wagner, M. (2010). Sustainable Entrepreneurship and Sustainability Innovation: Categories and Interactions. Business Strategy and the Environment, 20(4), 222–237. doi: 10.1002/bse.682
United Nations (2015). Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. New York: United Nations.
Originalspråk | Svenska |
---|---|
Status | Publicerad - 2024 |
Evenemang | Lärarlärdom 2024: 15 år - Högskolan Kristianstad, Kristianstad, Sverige Varaktighet: 2024-aug.-14 → 2024-aug.-14 https://www.hkr.se/lararlardom24 |
Konferens
Konferens | Lärarlärdom 2024 |
---|---|
Land/Territorium | Sverige |
Ort | Kristianstad |
Period | 24-08-14 → 24-08-14 |
Internetadress |