Sammanfattning
Med utgångspunkt från en kurs i engelsk kommunikation diskuterar Jane Mattisson hur mötet med och mellan internationella studenter leder till olika synergieffekter ifråga om lärande, undervisning och kunskapande gruppers praxis. Utifrån tesen att om människor får förståelse för olika sätt att betrakta fenomen i världen på, leder till att människor med olika kulturella bakgrunder kommer att få lättare att förstå varandra. Det kan fungera som en kraft som verkar för förståelse mellan grupper och människor. Om människor får möjligheten att möta varandra på lika villkor, så kommer de hellre att samarbeta än att motarbeta varandra och det är väl något som den nobelpristagaren i ekonomi Elinor Ostrom skulle hållit med om. Kultur, internationalisering och gruppers handlingspraktik påverkar och påverkas av möten, där engelska som ett världsspråk blir bryggan för förståelse.
Originalspråk | Engelska |
---|---|
Sidor | 117-128 |
Antal sidor | 11 |
Nummer | 2 |
Specialistpublikation | Högskolepedagogisk debatt |
Status | Publicerad - 2012 |
Nationell ämneskategori
- Pedagogik (50301)