Sammanfattning
En av utmaningarna vid handledning och bedömning av texter, är att förmå underkända studenter (utifrån given respons), att förstå vad som ska utvecklas eller ändras för att uppnå ett godkänt betyg och vad som förväntas att de ska ha processat och utvecklat i sitt skrivande till nästkommande inlämningstillfälle.
Erfarenhet av undervisning i både svenska och svenska som andraspråk på gymnasiet och Komvux, har stärkt min övertygelse om muntlig respons som ett nödvändigt komplement till den skriftliga responsen för att optimera progression i skrivprocessen. I synnerhet berörs studenter med språksvårigheter och bristande svenskkunskaper, men också elever som tycker att det är svårt att uttrycka sig i text på ett strukturerat och för läsaren, lättförståeligt sätt. De elever som erhöll kompletterande muntliga samtal om sina skriftliga uppgifter, hade sällan svårigheter att förstå innebörden av den skriftliga respons som gavs och resultatet blev mer sällan upprepade felaktigheter av liknande slag eller att ingen skrivutveckling uppstod över huvud taget. En bidragande faktor kan tänkas vara den verbala (och icke-verbala) respons läraren ger i den interaktion som sker mellan denne och eleven. I interaktion måste båda parter ta ansvar för kommunikationen och ha viljan att förstå och göra sig förstådd. Att parterna svarar an på varandra, är en del av ett mellanmänskligt skeende och en förutsättning för att uppnå samförstånd.
Erfarenhet av undervisning i både svenska och svenska som andraspråk på gymnasiet och Komvux, har stärkt min övertygelse om muntlig respons som ett nödvändigt komplement till den skriftliga responsen för att optimera progression i skrivprocessen. I synnerhet berörs studenter med språksvårigheter och bristande svenskkunskaper, men också elever som tycker att det är svårt att uttrycka sig i text på ett strukturerat och för läsaren, lättförståeligt sätt. De elever som erhöll kompletterande muntliga samtal om sina skriftliga uppgifter, hade sällan svårigheter att förstå innebörden av den skriftliga respons som gavs och resultatet blev mer sällan upprepade felaktigheter av liknande slag eller att ingen skrivutveckling uppstod över huvud taget. En bidragande faktor kan tänkas vara den verbala (och icke-verbala) respons läraren ger i den interaktion som sker mellan denne och eleven. I interaktion måste båda parter ta ansvar för kommunikationen och ha viljan att förstå och göra sig förstådd. Att parterna svarar an på varandra, är en del av ett mellanmänskligt skeende och en förutsättning för att uppnå samförstånd.
Originalspråk | Svenska |
---|---|
Sidor | 58-67 |
Antal sidor | 10 |
Volym | 2023 |
Nummer | 1 |
Specialistpublikation | Högskolepedagogisk debatt |
Förlag | Kristianstad University Press |
Status | Publicerad - 2023-apr.-17 |
Nationell ämneskategori
- Pedagogik (50301)
Nyckelord
- handledning
- examination
- bedömning
- eftergymnasial utbildning