Kön och matematikutbildning

Barbro Grevholm

    Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitel i bok

    Sammanfattning

    I Sverige har flickor i genomsnitt bättre betyg än pojkar i matematik, både i grundskolan och i gymnasieskolan. Könsskillnader inom matematikutbildningen har emellertid inte uppfattats som ett problem trots att de kvinnliga eleverna utgör endast en tredjedel av de gymnasielever som läser den mest omfattande matematikkursen. På universiteten är mindre än en tredjedel av de studenter som läser matematik kvinnor. I studier på högre nivå är andelen kvinnor mycket liten och få kvinnor avlägger högre examen i matematik. Dessa kvinnor redovisas här och deras studier och verksamhet beskrivs kort.

    Även några internationella forskningsresultat inom området kön och matematikutbildning redovisas och diskuteras.

    OriginalspråkSvenska
    Titel på värdpublikationGran, Bertil (red.). Matematik på elevens villkor
    Undertitel på värdpublikationi förskola, grundskola och gymnasieskola
    UtgivningsortLund
    FörlagStudentlitteratur
    Sidor77-98
    Antal sidor21
    ISBN (tryckt)91-44-00229-7
    StatusPublicerad - 1998

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogik (50301)

    Citera det här