Kan grundskoleelevers uppfattningar om fysikaliska fenomen utvecklas genom riktade undervisningsinsatser?

Ann-Charlotte Lindner, Andreas Redfors

Forskningsoutput: KonferensbidragArbetsdokument

5 Nedladdningar (Pure)

Sammanfattning

Den här studien är en del i ett större forskningsprojekt som startade våren 1997 då eleverna var 6-7 år. Jag har genomfört riktade undervisningsinslag som byggt på vardagsfenomen kring vatten och dess fasändringar. Eleverna har intervjuats före och efter vår undervisning. Elevernas förklaringar har analyserats tillsammans med filmade undervisningstillfällen mot bakgrund av den teoretiska ramen för att söka få en helhetsbild av varje elev och följa hur de utvecklar sina uppfattningar. Det jag ser är att eleverna får en bättre förståelse av begreppen avdunstning och kondensation.

OriginalspråkSvenska
Sidor217-225
Antal sidor8
StatusPublicerad - 2006
EvenemangNordiske Forskersymposium om undervisningen i naturfag -
Varaktighet: 1980-jan.-01 → …

Konferens

KonferensNordiske Forskersymposium om undervisningen i naturfag
Period80-01-01 → …

Nationell ämneskategori

  • Pedagogik (50301)

Citera det här