En persons förmåga att upprätthålla intresse och arbetsinsats över tid är avgörande för att nå framgång inom högre studier. Därför är det viktigt att lägga upp undervisningen på ett sätt som ökar studenternas uthållighet, eller gry. Detta kan man göra genom att skapa en känsla av förundran och engagemang för ämnesinnehållet. Man kan också påverka studenternas syn på lärande genom att fokusera mer på personlig utveckling än resultat. För att minska risken för att studenter ger upp bör man även avdramatisera misslyckanden och betona att omexaminationer är viktiga ur ett lärandeperspektiv. Även social sammanhållning påverkar studenternas utsikter att slutföra utbildningen. Genom aktivt arbete med studentträffar för att öka engagemang och gemenskap påverkas därtill studenternas gry.
| Originalspråk | Svenska |
|---|
| Sidor (från-till) | 23-33 |
|---|
| Antal sidor | 11 |
|---|
| Tidskrift | Högskolepedagogisk debatt |
|---|
| Volym | 2025 |
|---|
| Nummer | 2 |
|---|
| Status | Publicerad - 2025-okt. |
|---|
- Pedagogiskt arbete (50304)