Sammanfattning
Detta arbete är ett resultat av medel erhållna för kvalitetshöjande projekt. En del av projektet är presenterat vid konferensen CDIO2016, ytterligare delar presenteras här. Ett syfte med projektet är att föreslå lärandemål för kurser med inslag av VIL (Verksamhetsintegererat Lärande, mosvarande VFU). För att vara så generellt användbart som möjligt, även på en internationell nivå, så används CDIO Syllabus (www.cdio.org) och dess ramverk för lärandemål. CDIO Syllabus har visats svara väl även mot flera nationella ramverk (*), såsom Högskoleförordningen. Vi har ändå velat förtydliga motsvarigheten mellan uppsättningen valda lärandemål från CDIO Syllabus och Högskoleförordningen. Det gjorda urvalet baseras på nämnda motsvarighet, samt även på resultat av tidigare experiment, samt existerande lärandemål för en viss kurs.
Liksom att högskolor och universitet har juridiska krav på sig att efterfölja Högskoleförordningens uppsatta lärandemål, så har man krav på sig att för studenterna handha kursutvärderingar. Här har vi valt ZEF-survey (http://zef.fi/zefsurvey/en/home/) som verktyg för att hantera kursutvärderingar, eftersom det ger möjlighet att svara på, och betrakta undersökande frågor på ett två-dimensionellt plan, vilket också ger flerdimensionella tolkningsmöjligheter. Ytterligare ett syfte är att matcha den valda uppsättningen lärandemål mot detta utvärderingsverktyg och experimentera med det vid ett kurstillfälle.
Medan man traditionellt utför en kursutvärdering vid slutet av en kurs, för att låta resultatet ge möjlighet att påverka kommande kurstillfällen, så har vi här haft ett annat syfte och tillvägagångssätt. Ytterligare ett syfte med projektet har varit att betrakta kursutvärderingen som en iterativ process under kursens gång, där man dels får en kontinuerlig återkoppling under kursens gång, och dels ger möjlighet att låta studenter reflektera över lärandemål över en tid, istället för vid en punkt. Det senare blir särskilt intressant då man på detta sätt kan gynna en process mot en högre medvetenhet hos studenterna beträffande det som kursen är tänkt att bidra med.
Originalspråk | Svenska |
---|---|
Status | Publicerad - 2016 |
Evenemang | Konferensen Lärarlärdom 2016, Högskolan Kristianstad 17 augusti - Varaktighet: 1980-jan.-01 → … |
Konferens
Konferens | Konferensen Lärarlärdom 2016, Högskolan Kristianstad 17 augusti |
---|---|
Period | 80-01-01 → … |
Nationell ämneskategori
- Pedagogik (50301)