Aktiviteter per år
Sammanfattning
Executive Summary
Studien fokuserar på sociala- och organisatoriska aspekterav den digitala arbetsmiljön och har genomförts av en pedagog och en datavetare i samverkan.Införandet av Canvas som lärplattform har använts för att studera implementeringen av ett nytt systemsom en del av lärares arbetsmiljö.
Med material från intervjuer och observationer ges enbeskrivning av hur universitetslärararbetet underlättats och försvårats av den nya tekniken. Exempelvisär det lättare att snabbt nå sina studenter och förmedla material. Trots detta är det svårare förlärarna att hinna med sitt arbete eftersom arbetsuppgifterna har blivit fler och gamla arbetsuppgiftertar längre tid. En del lärare upplever att arbetsdagarna blivit mer splittrade med många avbrott ochväxlingar mellan helt olika arbetsuppgifter som delvis möjliggjorts av digitaliseringen. De undersöktalärarna använder i snitt 13 administrativa system och utöver detta exempelvis vetenskapliga verktyg ochprogram i Officepaketet.
Institutionsledningarna är mer eller mindre aktiva i attdriva frågor om arbetsdelning i relation till nya eller förändrade i digitala system. Det leder till attfrågor om vem som ska göra vad och vad som ska prioriteras hanteras olika. Universitetet ökar graden avstandardisering av systemen samtidigt som verksamheterna skiljer sig åt och har olika behov. Detskapar friktioner mellan å ena sidan lärares
behov av stöd för att kunna göra ett bra jobb och det stödorganisationen faktiskt erbjuder. Att göra ett bra jobb som universitetslärare är för lärarna inte detsamma som att göra ett bra jobb i de administrativa systemen.
Utifrån denna studie är universitetslärares arbete något somi hög grad genomförs via digital teknik och olika digitala verktyg. Det gör också lärare utsatta närtekniken krånglar eller system är dysfunktionella. Behovet av nära och snabb support är stort.Studien pekar ut ett antal utmaningar för institutioner, fakultet och central administration när detgäller arbetet med digitalisering och det systematiska arbetsmiljöarbetet och avslutas med niorekommendationer till förändringar av universitetets digitala arbetsmiljö, i bred mening
Originalspråk | Svenska |
---|---|
Utgivningsort | Lund |
Uppdragsgivare | Lund University |
Antal sidor | 31 |
Status | Publicerad - 2020 |
Externt publicerad | Ja |
Nationell ämneskategori
- Utbildningsvetenskap (503)
Aktiviteter
- 1 Inbjuden talare
-
How professionals manage the resilience-discourse
Aili, C. (Talare)
2025-dec.-09Aktivitet: Föredrag eller presentation › Inbjuden talare