Lärares professionalism: en problematisering i ljuset av aktuell forskning

Britt-Louise Wersäll

    Forskningsoutput: Bok/rapportRapport

    Sammanfattning

    Föreliggande rapport ger en översikt av främst svensk och j anglosaxisk forskning om lärares professionalism och professionalisering. Följande frågor och nyckelbegrepp behandlas.

    Hur kan professionalism och professionalisering definieras?

    Vilka tidsförändringar har skett ifråga om professionalisering?

    Vilka nya grundkrav har vuxit fram på lärarrollen?

    När och hur har professionalismen och lärares makt minskat över tid? Varför?

    Vilka ideal och realiteter finns då det gäller lärares etik, politiska förhållanden och påverkan?

    Vilken betydelse har läraridentiteten?

    Vad innebär kunskap och kompetens i ett professionellt sammanhang? samt

    Vilka strategier bör samhället och lärarna använda for att öka lärarprofessionalismen?

    OriginalspråkSvenska
    UtgivningsortKristianstad
    FörlagHögskolan Kristianstad
    StatusPublicerad - 2003

    Publikationsserier

    NamnVuLK serie I
    Nr.2003:3
    ISSN (tryckt)1650-688X

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogik (50301)

    Nyckelord

    • professionalism
    • professionalisering
    • lärares status
    • lärarrollen
    • lärares makt. läraretik
    • lärarideologier
    • läraridentitet
    • lärares kunskaper
    • lärares kompetensutveckling
    • lärares professionella strategier

    Citera det här