Sammanfattning
Föreliggande rapport ger en översikt av främst svensk och j anglosaxisk forskning om lärares professionalism och professionalisering. Följande frågor och nyckelbegrepp behandlas.
Hur kan professionalism och professionalisering definieras?
Vilka tidsförändringar har skett ifråga om professionalisering?
Vilka nya grundkrav har vuxit fram på lärarrollen?
När och hur har professionalismen och lärares makt minskat över tid? Varför?
Vilka ideal och realiteter finns då det gäller lärares etik, politiska förhållanden och påverkan?
Vilken betydelse har läraridentiteten?
Vad innebär kunskap och kompetens i ett professionellt sammanhang? samt
Vilka strategier bör samhället och lärarna använda for att öka lärarprofessionalismen?
Originalspråk | Svenska |
---|---|
Utgivningsort | Kristianstad |
Förlag | Högskolan Kristianstad |
Status | Publicerad - 2003 |
Publikationsserier
Namn | VuLK serie I |
---|---|
Nr. | 2003:3 |
ISSN (tryckt) | 1650-688X |
Nationell ämneskategori
- Pedagogik (50301)
Nyckelord
- lärares kompetensutveckling
- lärares kunskaper
- lärares makt. läraretik
- lärares professionella strategier
- lärares status
- läraridentitet
- lärarideologier
- lärarrollen
- professionalisering
- professionalism