Sammanfattning
Hur kan arbetet med lättläst skönlitteratur gestaltas så att eleverna bjuds in till olika typer av läsrelaterade aktiviteter? Det jag vill diskutera i min presentation handlar inte främst om elevernas tolkningar av den skönlitterära texten utan om deras uppfattningar om de olika sätt som man kan arbeta med den på. Som litteraturvetare och lärarutbildare vill jag berätta om två serier av boksamtal som jag genomförde med elever på introduktionsprogrammet tillsammans med deras ordinarie sva-lärare och skolans bibliotekarie, där vi tog ut svängarna ordentligt. Under några sittningar fick deltagarna i aktiviteterna prova på en rad meningsskapande praktiker i samband med samtalen om den roman vi läste tillsammans. Som jag vill visa med hjälp av material från intervjuer med eleverna, sva-läraren och skolbibliotekarien kan sådana praktiker som högläsning, dramatisering, visualisering och översättning bidra till att arbetet med lättläst skönlitteratur blir lika kognitivt som emotionellt givande.
Originalspråk | Svenska |
---|---|
Status | Publicerad - 2022-okt.-14 |
Evenemang | Symposium 2022: Möjligheter till lärande – andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv - Varaktighet: 2022-okt.-13 → 2022-okt.-14 |
Konferens
Konferens | Symposium 2022 |
---|---|
Period | 22-10-13 → 22-10-14 |
Nationell ämneskategori
- Litteraturvetenskap (60203)
- Utbildningsvetenskap (503)
Nyckelord
- litteraturdidaktik
- svenska som andraspråk