Litteraturdidaktik och känslor: Litteraturdidaktisk nätverkskonferens 2021

Lena Ahlin (Redaktör), Jonas Asklund (Redaktör), Christoffer Dahl (Redaktör), Maria Freij (Redaktör), Petra Magnusson (Redaktör), Anna Smedberg Bondesson (Redaktör)

Forskningsoutput: Bok/rapportProceedings (redaktörskap)

8 Nedladdningar (Pure)

Sammanfattning

Konferensen ”Litteraturdidaktik och känslor” anordnades med hjälp av Litteraturdidaktiskt nätverk (LDN), vilket samlar forskare och praktiker från alla språkområden. Dess uppgift är att synliggöra och stärka litteraturdidaktikens ställning i skola, akademi och samhälle. De bidrag som samlats i den här volymen visar på bredden i konferensens fyra temaområden: - Litterär gestaltning, litterär stämning; Klassrumspraktiker: elevers engagemang under litteraturarbetet; Läsning, undervisning och utbildning; samt Berättande och medier: kognitiva och emotionella utmaningar - men också på hur viktiga litteraturdidaktiska frågor blivit i en tid då skönlitteraturen och läsandet ställs inför många utmaningar. Tillsammans ger bidragen en mångfasetterad bild av litterärt gestaltande av känslor och läsares möjliga känslomässiga reaktioner, liksom av de didaktiska möjligheter detta medför.
OriginalspråkSvenska
UtgivningsortStockholm
FörlagStockholm University Press
Utgåva1
ISBN (elektroniskt)978-91-7635-261-8, 978-91-7635-260-1
ISBN (tryckt)978-91-7635-259-5
DOI
StatusPublicerad - 2024-dec.-19

Publikationsserier

NamnLanguage and Literature in Education
FörlagStockholm University Press
Nr.3
ISSN (tryckt)2003-8542

Nationell ämneskategori

  • Litteraturvetenskap (60203)

Citera det här