Litteraturläsning i förskolan

Ulla Damber, Jan Nilsson, Camilla Ohlsson

    Forskningsoutput: Bok/rapportBok

    Sammanfattning

    Tidiga textmöten hjälper barn att utveckla strategier i sin senare läsning och ger dem en inre motivation att söka läsupplevelser och kunskap om omvärlden. Den tidiga läsningen sätter på så vis spår i den fortsatta litteratur- och språkutvecklingen, men också i kunskapsutvecklingen i stort. Men hur arbetar förskolepersonal med uppdraget att grundmura nyfikenhet och lust till läsning? Och hur kan litteraturläsningens potential som kunskapskälla tas tillvara? 

    I bokens första del undersöker författarna vilka förutsättningar barnen ges vid ett antal förskolor i Sverige att utveckla kunskap med litteraturens hjälp. I den andra delen resonerar de kring tematiskt arbete i förskolan och vilken funktion läsning av skönlitteratur kan ha i sådana sammanhang. Men de ger även konkreta planeringsförslag på teman – teman om familjekonstellationer och om natur, djur och miljö – där ett uttalat syfte med litteraturläsningen är just att stödja barnens kunskapsutveckling. 

    Litteraturläsning i förskolan vänder sig främst till blivande och yrkesverksamma förskollärare. Den erbjuder också värdefull läsning för bibliotekarier som samarbetar med förskolan.

    OriginalspråkSvenska
    UtgivningsortLund
    FörlagStudentlitteratur
    ISBN (tryckt)9789144078137
    StatusPublicerad - 2013

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogiskt arbete (50304)

    Nyckelord

    • böcker och läsning
    • förskolan
    • läsfrämjande verksamhet
    • läsning

    Citera det här