Longitudinell studie av hur grundskoleelevers uppfattningar om fysikaliska fenomen utvecklas

Ann-Charlotte Lindner, Andreas Redfors

    Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitel i bok

    Sammanfattning

    Den här studien är en del i ett större forskningsprojekt som startade våren 1997 då eleverna var 6-7 år. Jag har genomfört riktade undervisningsinslag som byggt på vardagsfenomen kring vatten och dess fasändringar. Eleverna har intervjuats före och efter vår undervisning. Elevernas förklaringar har analyserats tillsammans med filmade undervisningstillfällen mot bakgrund av den teoretiska ramen för att söka få en helhetsbild av varje elev och följa hur de utvecklar sina uppfattningar. Det jag ser är att eleverna får en bättre förståelse av begreppen avdunstning och kondensation.

    OriginalspråkSvenska
    Titel på gästpublikationFrån naturvetenskap och specialpedagogik till hållbar utveckling inom lärarutbildning
    RedaktörerHäggblom , Lisen , Palmberg , Irmeli , Ström , Kristina
    UtgivningsortVasa
    FörlagÅbo Akademi, Pedagogiska fakulteten
    Sidor93-107
    Antal sidor14
    ISBN (tryckt)952-12-1667-0
    StatusPublicerad - 2006

    Publikationsserier

    NamnRapport från Pedagogiska fakulteten vid Åbo Akademi
    Nummer19
    ISSN (tryckt)1458-7777

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogik (50301)

    Citera det här