Måltidspedagogik: mat- och måltidskunskap i förskolan

    Forskningsoutput: Bok/rapportBok

    Sammanfattning

    Maten och måltidens roll på förskolan har skiftat genom åren och har alltid haft en central del i förskolans verksamhet. Förskollärare förväntas ha kunskaper i allt från betydelsen av god hygien, till sin egen roll som förebild vid måltiderna. De förväntas dessutom ha kunskaper kring bra mat för barn och får ofta frågor från föräldrarna kring mat och måltider. Boken är tänkt att fungera som bakgrund, inspiration och stöd till alla förskollärare i arbetet med mat och måltider i förskolan. Utgångspunkten är lärande om och med mat och måltider med grund i såväl mat- och måltids­kunskap och pedagogik som läroplanen för förskolan och de nationella folkhälsomålen.

    Boken omfattar två delar. Första delen vilar på disciplinerna i mat- och måltidskunskap i förskolan, medan den andra delen presenterar praktiska tillämpningar, övningar och exempel på hur personalen kan arbeta med mat och måltider. Innehållet i boken är mat- och måltidskunskap som omfattar matkultur och kommunikation, livsmedelsvetenskap samt näring och hälsa där kreativitet, hantverk och vetenskap går hand i hand kopplat till barn och verksamheten i förskolan.

    Syftet med boken är att lyfta maten och måltidens roll i den pedagogiska verksamheten på förskolan samt att öka kunskapen kring mat och hälsa.

    Boken vänder sig särskilt till lärare och barnskötare i förskolan, föräldrar och alla andra som är intresserade av barn och mat.

    OriginalspråkSvenska
    UtgivningsortLund
    FörlagStudentlitteratur
    ISBN (tryckt)978-91-44-07867-0
    StatusPublicerad - 2013

    Nationell ämneskategori

    • Övrig annan samhällsvetenskap (50999)

    Nyckelord

    • mat
    • måltider
    • förskola
    • livsmedel
    • näring

    Citera det här