Sammanfattning
Mastermindgrupper - hur går det till och vad tycker deltagarna? Huvudsyftet med en mastermindgrupp är att hjälpa medlemmarna i gruppen att hantera utmaningar och lösa problem genom att använda sig av sina kollektiva kunskaper och erfarenheter. Begreppet mastermind myntades av Napoleon Hill i USA på 1920-talet (Hill, 2011/1937). En mastermindgrupp består vanligen av tre till sex 3-6 deltagare och maximalt åtta till tio 8-10 deltagare rekommenderas (Fritsches, 2018). Deltagarna ska ha något gemensamt. Inom akademin vara det t ex vara studenter på ungefär samma utbildningsnivå, en grupp lärare eller forskare. Gruppen är självstyrd, och har ett gruppbaserat tillvägagångssätt för problemlösning (Hill, 2011/1937). Varje mastermindgrupp bestämmer dagordning, mål, tillvägagångssätt, tidsramar, frekvens och format för sina möten. Gruppens möten är regelbundna (vanligtvis en gång varje/varannan månad, 1-2 timmar per tillfälle) och kan vara fysiska och/eller virtuella, baserat på deltagarnas behov och önskemål. Gruppens agenda utgår ifrån ett särskilt gemensamt intresse för deltagarna, exempelvis undervisning eller forskning (Fritsches, 2018). Deltagarna ger stöd till varandra genom att bidra aktivt med olika kompetens, perspektiv och erfarenheter. En deltagare agerar facilitator vid varje möte och deltagarna brukar turas om att vara facilitator. I en undersökning om juniora forskares erfarenheter av att delta i mastermindgrupper (Garmy, Olsson Möller, Winberg, Magnusson, & Kalnak, 2019) identifierades fyra teman som beskriver de postdoktorala forskarnas erfarenheter av att delta i mastermindgrupper: (I) Ett forum som inbjuder till förtroendefulla samtal; (II) Personlig och professionell utveckling; (III) En kvalitativ paus och tid för reflektion; samt (IV) Utmaningar som upplevs av masterminddeltagare. Referenser Fritsches, K. (2018). Postdoc Career Success. Retrieved from https://postdoctraining.com Garmy, P., Olsson Möller, U., Winberg, C., Magnusson, L., & Kalnak, N. (2019). Benefits of participating in mastermind groups. Health Education and Care, 4, 1-3. Hill, N. (2011/1937). Think and grow rich: Hachette UK.
Originalspråk | Svenska |
---|---|
Status | Publicerad - 2019 |
Evenemang | Lärarlärdom i Karlskrona - Varaktighet: 1980-jan.-01 → … |
Konferens
Konferens | Lärarlärdom i Karlskrona |
---|---|
Period | 80-01-01 → … |
Nationell ämneskategori
- Hälsovetenskap (303)