Projekt per år
Sammanfattning
Syftet med vårt projekt är att fördjupa förståelsen av matematikens roll i fysikundervisningen. I fysiken är matematiken ett viktigt verktyg – man pratar om matematiken som fysikens språk. Samtidigt upplevs matematik som ett hinder för meningsfullt lärande i fysik. Elever kan bli så upptagna av matematiska operationer att fysikaliska modellers innebörd och relation till de verkliga fenomen de beskriver hamnar i bakgrunden. Vi har studerat hur relationer mellan verklighet, teoretiska modeller och matematik kommuniceras i olika undervisningssituationer i svensk gymnasiefysik. Resultaten visar på samband mellan fysiklärares syn på syftet med fysikundervisningen och matematikens roll i deras klassrum.
Originalspråk | Svenska |
---|---|
Utgivningsort | Stockholm |
Status | Publicerad - 2019 |
Publikationsserier
Namn | Resultatdialog 2019 |
---|
Nationell ämneskategori
- Didaktik (50302)
Projekt
- 1 Slutfört
-
MaFy: Matematikens betydelse för fysikundervisning i gymnasieskolan
Redfors, A. (PI), Hansson, L. (Col), Hansson, Ö. (Col) & Juter, K. (Col)
16-01-01 → 19-12-31
Projekt: Forskning