@book{e230a8cef37d4d3a8b81e571495b89de,
title = "{"}N{\"a}r jag har haft PULS-pass s{\aa} spinger jag till klassrummet och k{\"a}nner att jag {\"a}r j{\"a}tteglad{"}: En kvalitativ studie om skolbarns beskrivningar av sj{\"a}lvupplevt v{\"a}lbefinnande och fysisk aktiviitet i skolmilj{\"o}",
abstract = "H{\"a}lsoutvecklingen bland skolbarn i Sverige vittnar om att psykosomatiska besv{\"a}r {\"o}karoch att barnens sj{\"a}lvskattade h{\"a}lsa minskar med stigande {\aa}lder. Samtidigt minskarocks{\aa} andelen barn som uppn{\aa}r tillr{\"a}ckliga niv{\aa}er av fysisk aktivitet, medan stillasittandeist{\"a}llet {\"o}kar. Interventioner f{\"o}r mer fysisk aktivitet i skolan {\"a}r ett s{\"a}tt problematikenskulle kunna bem{\"o}tas med. Fysisk aktivitet fungerar som en skyddsfaktor motflera livsstilsrelaterade sjukdomar och mer fysisk aktivitet i skolan har bland annatvisats leda till f{\"o}rb{\"a}ttrade kognitiva f{\"o}rm{\aa}gor och {\"o}kat v{\"a}lbefinnande. Syftet med studienvar att unders{\"o}ka barns beskrivningar av v{\"a}lbefinnande i relation till deltagandei PULS-projektet p{\aa} Degebergaskolan, en intervention f{\"o}r mer fysisk aktivitet i skolan.Via fokusgruppsintervjuer med elever som deltog i PULS-projektet erh{\"o}lls studiensempiri, fr{\aa}n vilken vidare induktiv kvalitativ inneh{\aa}llsanalys genomf{\"o}rdes. Resultatenfr{\aa}n studien p{\aa}visade att det viktigaste f{\"o}r erh{\aa}llandet av subjektivt v{\"a}lbefinnandevar att ha roligt och att k{\"a}nna gl{\"a}dje. Vidare visade resultaten att deltagarna erh{\"o}ll{\"o}kat subjektivt v{\"a}lbefinnande fr{\aa}n sitt deltagande i PULS-projektet och att ut{\"o}vandetav fysisk aktivitet hade en betydande roll f{\"o}r v{\"a}lbefinnande, b{\aa}de i skolan och p{\aa}fritiden. Detta {\"a}r viktiga fynd d{\aa} h{\"a}lsointerventioner f{\"o}r mer fysisk aktivitet i skolanmedf{\"o}r m{\"o}jligheter att motverka den negativa h{\"a}lsoutveckling som f{\"o}rekommer blandskolbarn i Sverige. Djupare f{\"o}rst{\aa}else f{\"o}r hur barn sj{\"a}lva definierar v{\"a}lbefinnande ochvilken inverkan interventioner som PULS-projektet har f{\"o}r deras subjektiva v{\"a}lbefinnandebidrar till att det skapas underlag f{\"o}r att ocks{\aa} m{\"o}ta barnens sj{\"a}lvupplevda behovoch d{\"a}rmed utveckla och f{\"o}rb{\"a}ttra utformandet av lika interventioner ytterligare.",
keywords = "barn, fysisk aktivitet, h{\"a}lsointervention, puls-projekt, skola, subjektivt v{\"a}lbefinnande",
author = "Isabel F{\"a}lt and Marcus Jangenmo and {\AA}sa Brings{\'e}n",
year = "2018",
language = "Svenska",
series = "Collaborative and integrated approaches to health",
number = "4",
}